۴۶ روستای قزوین در معرض خطر بلایای طبیعی هستند

محمدرضا علیمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تصریح کرد: مطالعات پژوهشی با موضوعات سیل، زلزله، لغزش زمین و خشکسالی تا امروز برای ۴۲ روستا انجام شده تا وظایف دستگاه های ذیربط و نحوه فعالیت آنها به منظور کاهش این دست اتفاقات تعیین شود.

وی ادامه داد: ۱۰۰ نقطه روستایی استان در حوزه آبخیزداری نیز با خطر بالایی دسته بندی و ۲۰ محدوده در این رابطه شناسایی شدند و از طریق اداره کل منابع طبیعی آبخیزداری استان در حال پیگری و انجام عملیات اجرایی هستیم تا بتوانیم کنترل و مهار سیلاب را در این مناطق تحت کنترل درآوریم.

علیمی با بیان اینکه برای پیشگیری از بحران ابتدا باید مطالعات و بررسی های لازم را در خصوص وضعیت روستاها داشته باشیم، تاکید کرد: اینکه هر روستا با وجود خطرپذیری که دارد، چه خطری آن را تهدید و چه آسیب هایی ممکن است به آن برسد مهم بوده تا بر مبنای آن بتوان تامین اعتبار کرده و برای پیشگیری و ایمن سازی هم نیازمند انجام مطالعات و طرح های علمی هستیم.

این مسوول افزود: طی سال های اخیر با لایروبی قنوات و فعالیت های اصلاحی در بستر رودخانه ها و اجرای طرح های مختلف از جمله آبخیزداری خطر سیل برای برخی از روستاهای استان که استعداد بالایی در زمینه سیل داشتند، کاهش یافته اما با این حال هیچگاه نمی توان با اطمینان از پیشگیری و عدم وقوع خطر سیل صحبت به میان آورد.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین خاطرنشان کرد: چند امدادگر مدیریت بحران به طور مداوم از وضعیت کلی روستاهای سطح منطقه اطلاعات پیدا می کنند تا در صورت وقوع حادثه و رسیدن تیم های امدادی بتوانند در لحظه اول به اهالی همان مناطق کمک کنند و همچنین موضوعات امدادی را نیز به اهالی روستا آموزش می دهیم.

گفتنی است، در حال حاضر بیش از ۱۲۰ خانه هلال در استان قزوین وجود دارد که ۹۰ درصد آنها در مناطق روستایی مستقر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *