آتش بر جان کرمانشاه

به گزارش ایرنا، آتش‌سوزی جنگل و مرتع و مزرعه آن هم در تابستان و روزهای گرم شاید پدیده‌ای رایج باشد اما صدمه به جنگل با وجود تدابیر و تلاش‌های صورت گرفته متاسفانه همچنان جان زاگرس را تهدید می کند.

در روزها و هفته‌ اخیر آتش‌سوزی مراتع، جنگل‌ و حتی مناطق حفاظت شده استان کرمانشاه را از منطقه بلبزان پاوه تا آتش‌سوزی در جنگل ها و مراتع گیلان غرب ، ارتفاعات آبدلان و قجر ثلاث باباجانی و نقاره کوب سرپل ذهاب ، شهرستان صحنه ، روانسر و جوانرود درگیر کرد و همه اینها از روزهای سخت برای محیط زیست و عرصه های منابع طبیعی استان حکایت دارد.

طی یک هفته گذشته در چند مورد و به صورت متوالی این مناطق طعمه آتش شد که با وجود تلاش همه جانبه مردم و گروه هایی از سازمان های مختلف دولتی و حتی استفاده از بالگرد و دیگر تجهیزات تخصصی، همچنان آتش سوزی در برخی مناطق از جمله جنگل های پاوه ادامه داشته و وزش باد کنترل و مهار آن را با مشکل مواجه کرده است.

همچنین بیش از ۱۵۰ هکتار از جنگل‌ها، مراتع و زمین‌های کشاورزی زیر کشت غلات شهرستان گیلانغرب در غرب استان کرمانشاه از یکشنبه شب هفته جاری دچار آتش سوزی شده که همچنان ادامه دارد.

آتش بر جان کرمانشاه

فرماندار گیلانغرب با اشاره به وقوع آتش سوزی در جنگل ها و مزارع این شهرستان به دلیل پدیده رعد و برق گفت: آتش مناطق جنگلی حیدریه، ویژنان، چله، ناودار، ارتفاعات بیمار و سرکش این شهرستان را فراگرفته است.

علیرضا نظری اظهار کرد: طی چند روز اخیر همه نیروها با تمام توان و ماشین آلات و تجهیزات در حال مقابله با آتش سوزی هستند ولی سخت گذر بودن برخی مناطق و وزش باد، مهار آتش را در بیشتر مناطق با مشکل مواجه کرده است.

وی گفت: به منظور مهار آتش در نقاط سخت گذر نیاز به وجود بالگرد است که از مرکز استان کرمانشاه درخواست شده است.

فرماندار گیلانغرب ادامه داد: تا این لحظه بیش از ۱۰۰ هکتار از جنگل ها و مراتع و ۵۴ هکتار از مزارع گندم و جو مناطق حیدریه، ویژنان و چله طعمه آتش شده است.

علیرضا حیدری فرماندار پاوه نیز از مهار آتش‌ در ارتفاعات «بلبزان» این شهرستان پس از چهار روز خبر داد و گفت: این آتش‌سوزی پس از تلاش شبانه‌روزی نیروهای مردمی و گروههای تخصصی دستگاههای مختلف مهار شد.

آتش بر جان کرمانشاه

وی با یادآوری اینکه میزان خسارت وارده در حال بررسی است اظهار کرد: بنا بر اظهارات کارشناسان مربوطه احتمال می‌رود حدود ۵۰۰ هکتار از وسعت منطقه دچار آسیب شده باشد که بیشتر این خسارت به مراتع بوده و حدود پنج تا ۶ درصد به درختان و جنگل است.

وی اضافه کرد: جهت کنترل و مدیریت بهتر موضوع قرار شد تا مدتی بعد از مهار آتش‌ سوزی دیده‌بان مستقر شود تا در صورت شعله‌ور شدن مجدد سریعا اقدامات مهار آتش انجام شود.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه هم گفت: چهار نفر در آتش سوزی ارتفاعات کوهستانی روستای «بله‌بزان» از توابع شهرستان پاوه مصدوم شدند.

محمد باقر محمدی افزود: علاوه بر این ۳ نفر نیز در آتش سوزی مراتع و جنگل روستای زردویی کوه های انجیرک شهرستان پاوه و یک نفر در دهستان ویژنان‌ روستای قشقه‌ از توابع شهرستان گیلانغرب مصدوم شدند.

وی گفت: طی چند روز گذشته امدادگران هلال احمر در تمام حادثه های آتش سوزی جنگل ها و مراتع شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر ، گیلان غرب و ثلاث باباجانی حضور فعال داشته و از یک فروند بالگرد این جمعیت نیز در این مناطق استفاده شده است.

آتش بر جان کرمانشاه

آتش‌سوزی به ۲.۵ هکتار از باغات زیتون سرپل ذهاب خسارت زد

همچنین به گفته مدیر جهاد کشاورزی سرپل ذهاب آتش سوزی به ۲.۵ هکتار از باغات زیتون روستاهای ناوفره و زله‌رش از توابع بخش مرکزی این شهرستان آسیب زد.

ایرج بهرامی اظهار کرد: طی ۲ روز گذشته ۲ فقره آتش سوزی در سرپل ذهاب رخ داد که در جریان آن ۲ قطعه باغ زیتون در روستای ناوفره و زله رش از توابع دهستان حومه دچار خسارت شدند؛ همچنین حدود ۴۰۰ اصله درختان زیتون مثمر در سطح تقریبی ۲ و نیم هکتار آسیب دیدند.

مدیر جهاد کشاورزی سرپل ذهاب ادامه داد: همراهی مردم و کشاورزان در مناطق مختلف شهرستان باعث کنترل آتش و بروز کمترین خسارت به مزارع و باغات شد.

آتش بر جان کرمانشاه

دستگاه‌های متولی برای مقابله با آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها آماده باشند

دادستان کرمانشاه با یادآوری شرایط اقلیمی و پوشش گیاهی استان گفت: ضرورت تلاش برای پیشگیری از آتش‌سوزی جنگل‌ها، مراتع و اتخاذ تمهیدات لازم برای پیشگیری به صورت جدی در دستور کار همه دستگاه های ذیربط قرار گیرد.

حمیدرضا کریمی با تأکید بر اینکه وقوع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع از ابعاد مختلف پیامدهای منفی بسیاری به دنبال دارد، اضافه کرد: تجارب آتش‌سوزی مراتع در سنوات گذشته نشان می‌دهد که این اتفاق بیشتر در مناطق سخت‌گذر و کوهستانی رخ می دهد و عامل انسانی نیز مهمترین علت در بروز این اتفاق است.

دادستان کرمانشاه آمادگی هر چه بیشتر اداره کل منابع طبیعی و دستگاههای مرتبط شهرستانی به بهره مندی از همکاری مردم را در مهار آتش موثر ارزیابی کرد و گفت: طی سال های اخیر یکی از علت های اصلی آتش سوزی در مراتع و جنگل های کشور، عامل انسانی و عمدی بوده است، شناسایی و برخورد جدی با عاملان موثر از طریق دستگاه های مسوول و معرفی به دستگاه قضایی مورد انتظار است.

آتش در منطقه بلبزان پاوه به طور کامل مهار شد

مدیر کل دفتر مدیریت بحران استان کرمانشاه گفت: آتش سوزی در منطقه حفاظت شده بلبزان شهرستان پاوه که از هفته گذشته آغاز شده بود به دلیل سخت گذر بودن منطقه که در بخشی مناطق شیب به ۹۰ درجه هم می رسد از یکسو و از سویی دیگر وزش باد شدید و گرمای هوا کار مهار را با مشکل مواجه کرد ولی با تلاش همه جانبه نیروهای مردمی و امدادی شرایط تغییر کرد.

افشین یگانه افزود: در عملیات مهار این آتش سوزی وسیع که در جنگل و مراتع به وسعت ۵۰۰ هکتار جریان داشت از ۲ فروند بالگرد و یک فروند هواپیما و ۷۰۰ نفر روز برای مهار استفاده شد.

آتش بر جان کرمانشاه

وی با بیان اینکه در این حادثه بافت جنگلی آسیب چندانی ندید اضافه کرد: خوشبختانه با اقدامات گسترده ای که برای مهار آتش صورت گرفت تنها ۶ درصد از درختان این ۵۰۰ هکتار خسارت دید.

مدیر کل مدیریت بحران استان کرمانشاه علت ایجاد آتش در منطقه را انسانی عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به تداوم وزش باد برای جلوگیری از شعله ور شدن احتمالی آتش ۲ تیم دیده بان نیز مستقر شده اند که شعله ها افزایش پیدا نکند.

وی افزود: حاکم شدن یک سامانه ناپایدار در روزهای گذشته موجب بروز رعد وبرق در برخی مناطق کرمانشاه شد که موجب بروز آتش سوزی در برخی اراضی کشاورزی و جنگلی شد.

آتش بر جان کرمانشاه

بارش به موقع باران

یگانه تاکید کرد: براساس گزارش های رسیده شهرستان های گیلان غرب، سرپل ذهاب، ثلاث ، روانسر و جوانرود با این پدیده مواجه شدند که در شهرستان گیلان غرب در منطقه حایل شاهد ایجاد آتش در چهار نقطه بودیم که سه نقطه کنترل شد و یک نقطه نیز بارش باران موجب تسریع در مهار شد.

تلاش خبرنگار ایرنا برای گفت و گو با مسوولان منابع طبیعی و محیط زیست استان کرمانشاه با وجود تماس های مکرر بدون نتیجه ماند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۴ درصد آن را عرصه های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار را نیز مرتع تشکیل داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *