بیشترین حوادث استان زنجان طی زمستان مربوط به وقوع برف و کولاک در جاده‌ها است

غفور آقاجانلو، روز چهارشنبه در جلسه مانور دور میزی وقوع برف و کولاک به کد ۲ در هلال احمر اشاره کرد و افزود: پرسنل این مجموعه علاوه بر پست سازمانی در کد ۲ عملیاتی تعریف شده اند و هنگام وقوع حادثه هنگام فراخوان در هر حوزه ای در این کد وارد بخش عملیات امداد و نجات در کنار داوطلبان و اعضا هلال احمر می شوند.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان نیز گفت: مانور دور میزی وقوع برف و کولاک در جاده با هدف لزوم آمادگی پاسخگویی سریع و مناسب به حوادث غیرمترقبه با حضور دستگاه های عضو مدیریت بحران برگزار شد.
سید قاسم موسوی افزود: با توجه به اینکه مسیرهای مواصلاتی استان زنجان کوهستانی و برفگیر است و در فصل زمستان نیز با احتمال وقوع کولاک شدید و مسدودی در جاده ها، نیازمند تمرین مانور دور میزی این حوادث هستیم.
وی یادآور شد: دستگاه های اجرایی دخیل در مدیریت بحران استان به نحو مطلوبی تعامل و همکاری در امدادرسانی دارند اما ممکن است گاهی حوادثی اتفاق بیفتد که تاکنون تجربه آن را نداشته ایم.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان خاطرنشان کرد: بر همین اساس نیازمند هم افزایی بیشتر بین دستگاهی هستیم که در کنار این مهم باید تمرین مانورهای دور میزی نیز جدی گرفته شود.
موسوی ادامه داد: در مانورهای دور میزی هماهنگی و تعامل و رسیدن به ادبیات مشترک بیشتر محقق می شود که کدام دستگاه اجرایی در کدام لحظه و حادثه می تواند کمک کننده در امر امدادرسانی و پاسخگویی به حادثه باشد.
وی با بیان اینکه تصمیم گیری بسیار مهم و اثر بخش است، اظهارداشت: باید نحوه امدادرسانی و هماهنگی بین دستگاهی بیشتر تمرین باشد تا تصمیم گیری در لحطه به نحو مطلوب و در کمترین زمان ممکن برای امدادرسانی محقق شود.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: مانورهای دور میزی باید در سطح  گسترده تر استانی و با حضور استاندار و همه اعضای دستگاه های عضو مدیریت بحران برگزار شود.

سرپرست اداره کل پدافند غیرعامل استان زنجان نیز در ادامه جلسه اظهارداشت: مدیریت بحران و جمعیت هلال احمر استان همواره در حوادثی که آسیب دیدگان ناشی از آن نیازمند کمک بوده اند امدادرسانی های خوبی را ارائه داده است.
 سیروس محمدیاری بر لزوم اجرای مانورهای دور میزی تاکید کرد و افزود: اجرای آن موجب ارتقای آگاهی مسئولان در امدادرسانی به هموطنان می شود. 
وی خاطرنشان کرد: در کنار هلال احمر و مدیریت بحران استان در اجرای مانور و امدادرسانی در حوادث به هموطنان هستیم.

هلال احمر برای ارتقای تاب آوری هموطنان اقدامات قابل توجهی کرده است
مدیرکل مدیریت بحران استانداری زنجان نیز در ادامه مانور دور میزی وقوع برف و کولاک گفت: جمعیت هلال احمر استان برای ارائه آموزش به هموطنان و ارتقای تاب آوری در تلاش بوده و در این خصوص اقدامات قابل توجهی در استان انجام شده است.
صفی الله کرامتی یادآور شد: زلزله سال های اخیر در مقایسه با زلزله های سال های گذشته با قدرت مشابه نشان می دهد که خسارت جانی و مالی کاهش یافته و این مهم بیانگیر ارتقای آگاهی مردم و از طرفی توسعه ساخت و ساز مسکن روستایی است.
وی تاکید کرد: ارتقای آگاهی مردم موجب شده زلزله های بعدی کمترین چالش و مشکل را برای امدادگران رقم بزد.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری زنجان افزود: با توجه به آموزش هایی که جمعیت هلال احمر برای آحاد مردم و دانش آموزان در مدارس ارائه می دهد بر اساس این آموزش های ارائه شده، هشتم آذر مانور زلزله در ۲۰ مدرسه استان برگزار خواهد شد.
به گفته کرامتی، هر چه مانورها بیشتر برگزار شود، موثر و موجب آمادگی بیشتر برای مدیریت حوادث می شود.
وی خاطرنشان کرد: مانورهای دورمیزی و عملیاتی به حتم تاثیر مثبتی در ارتقای آگاهی مدیران و مسئولان خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *