عشایر کهگیلویه و بویراحمد خود مراقبتی در باران را رعایت کنند

علیرضا نیکروز صبح پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به اینکه سامانه بارشی سراسر استان را درگیر می کند و وضعیت هشدار نارنجی اعلام شده می طلبد که عشایر منطقه که در نقاط سخت گذر سکنی دارند نکات ایمنی  را رعایت و هشدار ها را جدی بگیرند. 

وی با اشاره به اینکه همه اعضای ستاد مدیریت بحران در استان و شهرستانها به حالت آماده باش هستند، اظهار داشت:  برای خدمات رسانی بهتر در مواقع ضروری به فرمانداران،  بخشداران و دهیاری ها اعلام شده تا پایان بارندگی در شهرستان و محل سکونت خود حضور داشته باشند. 

نیکروز با اشاره به حضور تعدادی از جمعیت عشایر در حاشیه دره ها و رودخانه ها افزود:  نیاز است عشایر با رعایت نکات ایمنی از تردد در نقاط پر خطر خوداری کنند.

وی حضور برخی از افراد در حاشیه رودخانه برای گرفتن عکس را خطرناک دانست و گفت: در مواقع بارندگی امکان تخریب و رانش زمین در حاشیه رودخانه ها وجود دارد. 

نیکروز در خصوص خسارت های بارندگی هفته گذشته در استان، اعلام کرد: در این بارندگی پاییزی خسارت جانی نداشتیم، اگرچه خسارت های مالی در حوزه زیرساخت ها در شهرستان بهمئی، کهگیلویه و لنده گزارش شده  از جمله اینکه پُل” میان بخش “مُمبی” و “سرآسیاب تخریب شده است.

مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد در این راستا گفت:  این سامانه بارشی تا بعدازظهر جمعه در استان فعال است.

رضا کاکاوند افزود: آب گرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اختلال در تردد، احتمال صاعقه، احتمال آسیب به سازه‌های موقت در اثر وزش باد شدید موقتی و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی از مخاطرات احتمالی این سامانه بارشی است.

کاکاوند بر احتیاط در سفرهای برون شهری و درون شهری، توقف نکردن در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها،  عدم فعالیت کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو  برای جلوگیری از خسارت به محصولات کشاورزی و جمع‌آوری محصولات تاکید کرد. 

۷۰ هزار نفر در قالب بیش از ۱۱ هزار و ۱۲۰ خانوار از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد عشایر هستند که این میزان جمعیت از ۶ ایل بومی، ۲ طایفه قشقایی، ۱۶ تیره، ۱۸۱ طایفه و بیش از یک هزار و ۱۱۰ تش (اولاد) تشکیل شده است.

کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن یک درصد مساحت به علت برخورداری از شرایط آب و هوایی مساعد بیش از ۱۰ درصد از روان آب های کشور معادل ۱۰ میلیارد متر مکعب آب را به خود اختصاص داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *