سوله‌های مدیریت بحران محل نگهداری تجهیزات است

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی نصیری روز دوشنبه در جریان بازدید خبرنگاران از سوله‌های مدیریت بحران شهر تهران به خبرنگاران گفت: مطرح شدن این مساله که سوله‌های مدیریت بحران از ابتدا برای اسکان شهروندان در مواقع اضطراری احداث شده، کار اشتباهی بود و  از ابتدا این سوله‌ها برای انبار کردن تجهیزات اولیه زمان بحران و مدیریت این وقایع غیرطبیعی راه‌اندازی شده است.

وی تاکید کرد: مدیرانی که از ابتدای راه اندازی پایگاه‌های مدیریت بحران در شهر تهران همراه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران حضور داشتند نیز به این مساله اذعان کرده‌اند که ماهیت این سوله‌ها اسکان شهروندان در مواقع اضطراری نبوده است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تاکید کرد: در بحران‌ها با توجه به اینکه با مسدود شدن راه ها روبه رو هستیم و مردم در منطقه‌هایی که در آن قرار دارند؛ گیر می‌افتند؛ به همین دلیل ممکن است خود به صورت محلی از عهده کارهای اولیه بعد از وقوع بحران برآیند؛ بنابراین تحت آموزش قرار می‌گیرند تا در صورت نیاز با دسترسی به تجهیزات انبار شده اقدامات اولیه را انجام دهند تا تجهیزات تکمیلی وارد محدوده‌های حادثه دیده شود.

وی با بیان اینکه سه نوع پایگاه مدیریت بحران در شهر تهران وجود دارد، اظهار داشت: نوع اول پایگاه‌هایی است که به عنوان پایگاه‌های ویژه در مناطق شهرداری وجود دارد. اکنون نیز این پایگاه‌ها در هر کدام از مناطق شهرداری تهران وجود دارد.

نصیری تاکید کرد: پایگاه‌های پشتیبانی نیز برای استقرار استان‌های معین و همسایه شهر تهران در پنج پهنه ورودی پایتخت در نظر گرفته می شود تا تجهیزات خود را در آن مستقر و امدادرسانی کنند.

وی با بیان اینکه در هر ناحیه شهر تهران نیز یک پایگاه مدیریت بحران وجود دارد؛ به ویژگی‌های پایگاه‌های ویژه بحران مناطق اشاره کرد و گفت: پایگاه‌های ویژه چند ویژگی دارد که مطابق با استانداردهای تعیین شده است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تاکید کرد: پایگاه‌های ویژه دارای یک سالن چند منظوره برای ورزش‌های توپی و یک فضای انبار کردن اقلام و محدود است که بر اساس یک فهرست استاندارد این وسایل تهیه می‌شود.

وی افزود: همچنین یک سالن جلسات در پایگاه‌های مدیریت بحران ویژه وجود دارد که سازمان‌های متولی در آن جلسه برگزار می‌کنند و جلسات آموزشی و مدیریت بحران در این سالن برگزار می‌شود. این در حالی است که چند اتاق برای اسکان کارشناسان مدیریت بحران داریم.

نصیری با بیان اینکه پایگاه‌های مدیریت بحران در زمان وقوع حادثه در اختیار اورژانس و هلال احمر قرار می‌گیرد تا به امداد رسانی بپردازد، ادامه داد: در کنار سوله‌ها پد هلیکوپتر و دکل مخابراتی است. دکل‌های خود ایستا هستند که در حال حاضر ۱۳۰ دکل داریم. در زلزله این دکل‌ها سقوط نمی‌کنند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به اینکه اسکان اضطراری شهروندان در مواقع بحران در سوله‌ها انجام نمی‌شود، افزود: باید به این مساله اشاره کرد که اسکان اضطراری در صورت لزوم باید برای میلیون‌ها نفر انجام شود و در سوله‌ها نمی‌توان اسکان انجام داد.

وی یادآور شد: برای حوادث انسان ساز کوچک می‌توان اسکان داد اما در زلزله بالاتر از ۶ ریشتر نمی‌توان در این سوله ها اسکان داد.

رئیس ستاد پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تاکید کرد: ما زیر ساخت انبار مواد غذایی نداریم. شاید یک زمانی فروشگاه شهروند اقدام به انبار مواد غذایی برای بحران می‌کرد؛ اما شاید این اتفاق در دوره‌های قبلی انجام می‌شد و در این دوره انجام نشده است.

وی درباره کمبود سوله‌های مدیریت بحران در تهران افزود: برای افزایش سوله‌های مدیریت بحران، برنامه سالانه داریم. احداث سوله‌های بحران هزینه بر است.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران تاکید کرد: ۳۸ ناحیه شهر تهران سوله ندارد و با توجه به ۱۲۳ ناحیه در تهران اکنون ۱۰۵ سوله مدیریت بحران در تهران وجود دارد البته در برخی از نواحی نیز بیش از یک سوله بحران وجود دارد. اگر دولت،شهرداری و شورای اسلامی شهر با کمک هم سوله‌های مدیریت بحران بسازند در طول چهار سال کمبودها جبران می‌شود.

نصیری اضافه کرد: مناطق هفت، سه و یک در فقر سوله‌های بحران قرار دارند که امیدواریم در سال‌های آینده با همراهی شورا و دولت این کمبودها جبران شود.

وی تاکید کرد: اکنون ۴۵ میلیارد تومان هزینه ساخت سوله و ۴۰ میلیارد تومان نیز هزینه تجهیز آن است. وقتی ساختمان سوله تکمیل می شود، تحویل سازمان می شود و سازمان برای تجهیز مناقصه برگزار می‌کند.

نصیری درباره وضعیت یکی از سوله‌های منطقه ۱۸ گفت: سوله ۱۸ مورد سرقت قرار گرفته بود و هفت میلیارد هزینه شد تا امکان بهره‌برداری داشته باشد. سوله غنی آباد نیز از ابتدا تجهیزات نداشت و به تازگی مناقصه تجهیزات برای آن برگزار شده است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: واگذاری سوله‌ها به افراد غیر در دوره‌های گذشته مدیریت شهری انجام شده است. سازمان ورزش ۵۲ سوله را تحت کنترل دارد که این اتفاق نیز از قبل بوده است.

وی ادامه داد: اکنون طبق دستور کتبی شهردار تهران باید مالکیت این سوله‌ها به سازمان مدیریت بحران بازگردد.

نصیری اضافه کرد: اکنون از سوله‌ها برای ورزش بانوان استفاده می‌شود و باید وزارت ورزش کمک کند تا مراکز ورزشی افزایش یابد.

وی یادآور شد: در این دوره مدیریت شهری همکاری های خوبی انجام می شود و سازمان ورزش و معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران پای کار آمده اند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران یادآور شد: طبق قانون، اسکان اضطراری و مدیریت بحران در کشور وظیفه سازمان هلال احمر است که طبق اطلاعاتی که عنوان شده حدود ۴۶ هزار مترمربع امکان انبار کردن تجهیزات در ۶۲ انبار بزرگ دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *