هفت دستگاه شتاب‌نگار زلزله در خراسان‌شمالی نصب شد

قاسم قاسمی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: دستگاه های جدید دارای امکانات و حساسیت بیشتری نسبت به دستگاه های نسل قبل بوده و قابلیت نرم افزاری و سخت افزاری پیشرفته ای دارند که در تشخیص میزان خسارت و مدیریت بحران پس از وقوع زلزله کمک می کنند.

وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان متولی شبکه شتابنگاری کشور مرجع مهمی در طراحی سازه‌های مقاوم است، افزود: این دستگاه‌ها مبنای زمین در قسمت‌های مختلف را به صورت جزء در اختیار قرار داده و در طراحی سازه‌های مقاوم و ایمن‌سازی شهر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قاسمی بیان کرد: دستگاه‌های شتابنگار در نزدیکی کانون زمین لرزه به کار خود ادامه می‌دهد و امکان دریافت رکوردها را خواهند داشت.

وی اضافه کرد: اطلاعات این دستگاه برای تهیه سامانه‌های هشدار و واکنش سریع که بعد از بحران  خواهیم داشت و برای کمک، امداد رسانی و خدمات‌رسانی به مناطق آسیب دیده مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: محل‌های مدنظر با در نظر گرفتن ضوابطی از جمله زمین شناسی منطقه، توپوگرافی، خطرپذیری و تراکم کم دستگاه‌ها در بعضی مناطق و امکانات محلی انتخاب شده است.

به گزارش ایرنا، بخش بزرگی از پهنه خراسان شمالی در ناحیه کپه داغ واقع است و به علت داشتن گسل فعال کپه داغ و سایر گسل های فعال با زمین لرزه های متعددی  مواجه بوده است، در تقسیم بندی ایران از نظر خطر وقوع زلزله، شهرهای فاروج، شیروان و گیفان در این استان با خطر”خیلی زیاد “و مناطق آشخانه، اسفراین، جاجرم، بجنورد، چمن بید و گرمخان با خطر “زیاد” تعریف شده اند.

زون گسلی اصلی، زون گسلی بخاردن-قوچان، گسل اسفراین، گسل باغان_ گرماب، گسل رباط قره بیل، گسل بجنورد و گسل جاجرم از جمله گسل های جنبای منطقه در خراسان شمالی هستند. 

بهار پارسال ۲ مورد زلزله بالای پنج ریشتر در استان رخ داد که سبب خسارت های زیاد در شهرستان های گرمه و جاجرم شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *