۱۰ هزار هکتار از بیابان‌های اصفهان تا ۴ سال آینده نهالکاری می‌شود

رییس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: تبدیل ۱۰ هزار هکتار از بیابان‌های این استان به جنگل‌های دست کاشت با گونه‌های مقاوم با کم آبی تا چهار سال آینده هدفگذاری شده است.

حسینعلی نریمانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، اعتبار این طرح وسیع و فراگیر را افزون بر ۸۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تامین اعتبار و تخصیص به موقع منابع مالی اصلی‌ترین نیاز و چالش این بخش است و امیدواریم با همکاری متولیان امر رفع شود.

وی ادامه داد: تبدیل ۱۰ هزار هکتار از بیابان‌های استان به جنگل‌های دست کاشت در مناطق شرقی و شمال شرقی استان انجام می‌شود و مطالعات و ارزیابی های مورد نیاز آن انجام گرفته است و به مروز زمان و با تخصیص منابع پیش خواهد رفت.

نریمانی با بیان اینکه گونه‌های گیاهی مقاوم به خشکی شامل تاغ و قره داغ در این نواحی کشت می‌شود خاطرنشان کرد: کاهش انتشار ریزگردها و فرسایش بادی، جلوگیری از افزایش گرد و غبار، تولید اکسیژن و ترسیب کربن از اصلی‌ترین اهداف بیابان‌زدایی به شمار می‌رود بنابراین اهمیت هرچه بیشتر به این مقوله ثمراتی برای عموم خواهد داشت.

رییس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان اضافه کرد: اجرای طرح‌های بیابان زدایی در مناطق بیابانی و بویژه کانون‌های درجه یک فرسایش بادی استان از جمله ضروریاتی است که سود حاصل از آن خود را در کوتاه و بلند مدت نشان می‌دهد.

وی اظهارداشت: انجام مطالعات طرح‌های بیابان زدایی، نهالکاری در مناطق بیابانی، اجرای پروژه‌هایی مشارکتی با مردم، مالچ پاشی و احداث بادشکن در مناطق بیابانی و کانون های انتشار گرد و غبار جزو رویکردهای دولت یازدهم و دوازدهم در کشور بود که بخشی از آن نیز در استان انجام گرفت.

نریمانی تصریح کرد: تا به امروز در افزون بر ۳۰۸ هزار هکتار از کانون‌های بحرانی فرسایش بادی استان عملیات نهالکاری انجام گرفته و این رقم بالغ بر ۱۵ درصد جنگل‌های بیابانی دست کاشت ایران است.

ایران بالغ بر ۲.۴ درصد از مجموع کل بیابان‌های جهان را در خود جای داده که در ۱۷ استان از جمله استان اصفهان پراکنده هستند.

نگاهی به وضعیت استان اصفهان از حیث عرصه‌های طبیعی حاکیست که این خطه به مرکزیت شهرستان اصفهان با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از این مساحت را معادل ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان معادل (۳۲ درصد) در برگرفته است.
جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار پراکنده شده و سرانه جنگل در کمتر از ۰.۱ هکتار است اما با وجود سطح به نسبت کم تنوع گونه‌ای خوبی (۳۵ گونه درختی ودرختچه ای) دارد.
این استان از نظر تقسیم بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته که ناحیه رویشی زاگرسی غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق استان جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی است.

اصفهان واقع در مرکز کشور اقلیم خشک و نیمه خشک دارد و از این پهنه ۳.۲ میلیون هکتار معادل ۳۲ درصد سطح استان را اراضی بیابانی و شنزار تشکیل می‌دهد که به طور عمده در بخش‌های شمالی و شرقی آن پراکنده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *