بیابان زدایی هشت هزار و ۱۷۷ هکتار طی یکسال در بردسکن

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بردسکن بیان کرد: مساحت کانون های بحرانی فرسایش بادی در خراسان رضوی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است که در قالب ۳۰ کانون و در ۲۰ شهرستان واقع شده است که به شدت مستعد ایجاد آلودگی از نظر گرد و غبار هستند.

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، حمید رضا اقبالی رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بردسکن در خبری اعلام کرد: ۱۴ طرح مشارکت مردمی بیابان زدایی با زیر پوشش قرار دادن هشت هزار و ۱۷۷ هکتار طی یک سال اخیر در اراضی این شهرستان به اجرا در آمده است.

اقبالی در ادامه تصریح کرد: شهرستان بردسکن ۷۶۰ هزار هکتار عرصه دارد که ۶۹۰ هزار هکتار آن اراضی ملی است و ۱۶۰ هزار هکتار آن بیابان است از این رو یکی از مهم‌ترین کانون های بحرانی فرسایش بادی استان خراسان خراسان رضوی در شهرستان بردسکن قرار دارد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بردسکن اضافه کرد: مساحت کانون های بحرانی فرسایش بادی در خراسان رضوی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است که در قالب ۳۰ کانون و در ۲۰ شهرستان واقع شده است که به شدت مستعد ایجاد آلودگی از نظر گرد و غبار هستند.

 وی در ادامه متذکر شد: یکی از مهم ترین این کانون ها در جنوب شهرستان بردسکن واقع شده که ۱۵ درصد سطح کانون های بحرانی فرسایش بادی استان را به خود اختصاص داده است و اقدامات موثری برای مقابله با بیابان زایی در بردسکن انجام شده است.

اقبالی افزود: تا کنون نهال‌کاری به مساحت ۳۵ هزار و ۲۰۰ هکتار و بذرپاشی و بذرکاری ۲ هزار و ۸۵۰ هکتار با گونه های مقاوم و بومی شهرستان صورت گرفته همچنین از جمله  اقدامات موثر برای مقابله با بیابان زایی می توان به اجرای مدیریت جنگل های دست کاشت در هزار و ۵۰ هکتار و شناسایی کانون های آفات در ۶۵۰ هکتار از تاغزارها در جنوب بردسکن اشاره کرد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بردسکن گفت:  ایستگاه تولید نهال این اداره در روستای کاظم آباد بردسکن ۲۵ سال قدمت دارد و این ایستگاه به منظور تولید نهال گونه‌های بیابانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال در گونه‌های تاغ، آتریپلکس، قره داغ، عجوه، اشنیان و بره تاغ در این ایستگاه تولید شده است.

وی ابراز کرد: پارسال شهرستان بردسکن از جمله شهرستانهای پیشتاز در زمینه برگزاری پویش های نهالکاری و بذرپاشی بود و از آذرماه پارسال تاکنون ۲۸ پویش مردمی در شهرستان بردسکن برگزار شد و با توجه به وسعت عرصه های شهرستان بردسکن و کمبود نیرو این اداره در راستای حفظ و حراست و مبارزه با آفات و اجرای طرح های منابع طبیعی و آبخیزداری نیاز به مشارکت همگانی دارد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بردسکن یادآور شد: با توجه به خشکسالی و کاهش نزولات جوی، اجرای طرحهای آبخیزداری در تغذیه سفره های زیرزمینی نقش موثری دارد و تاکنون در ۲۳ نقطه از این شهرستان سازه‌های آبخیزداری ساخته شده که حجم این تعداد سازه بیش از ۲ میلیون مترمکعب است و برای اجرای سایر طرحهای آبخیزداری نیازمند تامین اعتبار هستیم.

اقبالی در خاتمه اظهار کرد: به مناسبت روز جهانی بیابان زدایی در این شهرستان درختان مسیر جاده شفیع آباد با همکاری شهرداری و شورای شهر، اداره محیط زیست و اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای آبیاری خواهد شد و هزار متر از مسیر کاشت درختان نیز پاکسازی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *