عملیات بیابان زدایی در ۲۵۰ هکتار از اراضی دامغان اجرا شد

علی اکبر عباسی راد روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: عملیات بیابان‌زدایی بخش امیرآباد دامغان با اعتباری معادل چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی انجام شده است. 

وی بیان کرد: این عملیات به‌صورت‌ پیمانی و توسط پیمانکار بخش خصوصی به اجرا درآمد.

عباسی راد خاطر نشان کرد: در اجرای عملیات بیابان‌زدایی بخش امیرآباد، از نهال تاغ و آتریپلکس به دلیل سازگاری با شرایط سخت محیطی استفاده شد. 

وی تصریح کرد: جلوگیری از فرسایش باد ، تثبیت خاک ، تغذیه سفره های آب زیر زمینی، مهار هجوم ماسه های روان به روستا و تعدیل و تلطیف آب و هوای منطقه از مهم‌ترین نتایج حاصل از اجرای طرح‌های نهالکاری در مناطق بیابانی است. 

عباسی راد اظهار داشت: ۱۰ میلیارد ریال طرح بیابان‌زدایی شامل نهالکاری، بذرپاشی و احداث بندهای خاکی هلالی با هدف رفع مشکلات ناشی از افزایش بیابان‌زایی در بازه زمانی ابتدای تیرماه سال گذشته تاکنون اجرا شد. 

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان گفت: به منظور جلوگیری از گسترش بیابان‌، هر ساله قسمتی از عرصه های بیابانی شهرستان نهالکاری می شود که در سال جاری این طرح به‌صورت‌ پیمانی در سطح ۵۷۰ هکتار از مناطق بیابانی بخش امیرآباد ، رشم و معلمان در حال انجام است.

بیش از ۶۷۱ هزار هکتار از عرصه های شهرستان را عرصه های بیابانی دربرگرفته که از آغاز فعالیتهای تثبیت شن در شهرستان از سال ۱۳۴۷ تا کنون در سطحی بالغ بر ۵۸ هزار هکتار از این اراضی عملیات بیابان زدایی اجرا شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *