آتش سوزی در همدان ۱۰۰ درصد افزایش یافت

«سیدصادق پورسینا» روز چهارشنبه در نشست ستاد مدیریت بحران استانداری همدان گفت: با توجه به محدودیت سازمانی، تجهیزات و امکاناتی موجود، باید همت بیشتری برای مهار حریق صورت گیرد.

وی افزود: بیشتر آتش سوزی ها توسط معتادان متجاهر رخ می دهد همچنین عوامل سهوی شامل بازی های کودکانه، ناآگاهی مردم از بهره گیری فضای سبز به خصوص در تعطیلات در بروز آتش تاثیر گذار بوده است.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان با بیان اینکه با برنامه های آموزشی و فرهنگ سازی می توان آتش سوزی ها را کاهش داد،گفت: هر چند تیم های آتش نشانی در همه صحنه ها آماده باش و حضور فعال دارند اما برای خدمت رسانی به برخی حوادث با محدودیت هایی مواجه هستیم.

پورسینا افزود: برای نمونه امکان تردد خودروهای آتش نشانی در مزارع و اراضی دارای پوشش گیاهی به سختی و برخی مواقع ناممکن است.

وی اضافه کرد: همچنین در منابع ذخیره آبی به منظور پر کردن مخازن خودرهای آتش نشانی با محدودیت هایی مواجه بوده که می طلبد از روش های جایگزین از جمله آتش بر و دمنده استفاده کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان نیز با بیان اینکه ۹۸ درصد آتش سوزی انسان ساز به خاطر سهل انگاری رخ می دهد، آموزش و فرهنگ سازی از طریق مدارس، دانشگاه ها، مساجد و دهیاری را در کاهش دامنه این گونه حوادث موثر دانست.

سیده مریم محمدی افزود: جلب مشارکت های مردمی و ملزم کردن دهیاران به تشکیل تیم هایی از جوانان ضروری است چرا که در صورت مشاهد دود روستاییان زودتر از عوامل اجرایی می توانند به صحنه حادثه برسند و نسبت به مهار آتش اقدام کنند.

وی ادامه داد: اداره کل حفاظت محیط زیست همدان دبیری منطقه پنج زاگرس را عهده دار است و در صورت بروز آتش سوزی، استان های واقع در این پهنه جغرافیایی به کمک همدان برای مهار حریق می آیند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان یکی از عوامل بروز و سرایت حریق به عرصه های طبیعی را «جار سوزی» توسط کشاورزان دانست و توضیح داد: برخی کشاورزان بر مبنای یک شیوه سنتی غلط و غیر علمی پس از برداشت محصول اقدام به آتش زدن بقایای به جا مانده از محصول می کنند که این کار جرم است.

محمدی بیان کرد: آتش زدن بقایای به جا مانده از برداشت محصولات موجب سرایت آتش به دیگر عرصه ها، خسارت به عرصه های جنگلی و مرتعی و از بین رفتن خاک کشاورزی می شود که برای حل این مشکل باید دوره های آموزشی برای کاورزان برگزار و معایت این شیوه ناصحیح بازگو شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *