برف‌فروشان، تهدید گسل‌ها یا گسیل تهدیدها؟ / از هشدارها در خصوص جلوگیری از تخریب تا پیشگیری از ساخت و ساز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در گزارش‌ها و یادداشت‌های متعددی در خبرگزاری فارس اشاره کردیم که انبوه‌سازی غیراصولی و افزایش ساخت و ساز به ویژه ساخت و سازهای بلندمرتبه و غیرمجاز بر روی خاک ضعیف ارتفاعات شمال غربی شیراز به ویژه دراک، حسینی الهاشمی و برف‌فروشان، چه خطراتی در پی خواهد داشت به ویژه اینکه این خاک دارای لایه‌های گچی و مارنی است و افزایش فشار بر سطح خاک به دلیل وجود غارهای گچ و آهکی و خاک رس، احتمال فرونشست زمین و احتمال هر فاجعه‌ی انسانی را  بالا خواهد برد که فرونشست زمین در محدوده‌ای دیگر از این شهر یعنی خیابان تاریخی لطفعلی خان زند شیراز در ماه پیش نیز مویدی بر این ادعا است که خطر فرونشست زمین در شیراز جدی است.

در ادامه به هشدار استاندار فارس نسبت به ساخت وسازهای غیرمجاز در آن محدوده پرداختیم و گفتیم که ایمانیه در نشست شورای مسکن استان فارس بارقه‌های امید را اندکی در دل مطالبه‎‌گران این موضوع روشن کرد؛ مطالبه‌گرانی که علاوه بر تهدید گسل‌ها، گسیل شدن گسل تهدیدها را نیز زیر پای خود حس کردند و برخی نیز راهی دادگاه شدند تا اثبات کنند خطر جدی است.

ایمانیه در این نشست عنوان کرد: آن دسته از مدیرانی که به رغم اعلام ممنوعیت ساخت و ساز اماکن بلندمرتبه در این محدوده اقدام به صدور مجوز کرده‌اند باید به دادگاه معرفی شوند و نمی توان در مقطعی مجوز ساخت در این محدوده را صادر کرد و امروز که عده‌ی دیگری برای مجوز مراجعه می‌کنند به آنها بگوییم که این کار خلاف قانون است.

وی همچنین تاکید کرد: در صورتی که از نظر اداره کل راه و شهرسازی استان احداث منازل مسکونی در حاشیه‌ی بلوار حسینی الهاشمی مورد تایید نباشد، مجوزهایی که در گذشته در این زمینه صادر شده باید مورد بررسی قرار گیرد و مسوولان سابق که این مجوزها را داده اند باید به دادگاه معرفی شوند.

حال از اولتیماتوم استاندار فارس به مدیران متخلفی که در گذشته به ویژه در خصوص اعطای مجوز به ساخت و سازهای غیرمجاز در روستاهای پیرامون شیراز سهیم بوده اند مدتها گذشته و از هشدار وی در نشست شورای مسکن استان نسبت به معرفی آن دسته از مدیرانی که به رغم اعلام ممنوعیت ساخت و ساز اماکن بلندمرتبه در محدوده شهرک برف فروشان اقدام به صدور مجوز کرده اند به دادگاه  نیزحدود یکماه می‌گذرد.

نکته جالب توجه اما این است که به رغم هشدارهای نماینده دولت در استان فارس هنوز خبری از برخورد با متخلفین که برخی از آنها در مجلس یا دولت همچنان صاحب‌منصب هستند به رسانه‌ها مخابره نشده و امیدواریم استاندار محترم فارس در این خصوص شفاف‌سازی کند که آیا برخورد جدی با این افراد شده است یا نه؟

همچنین با این اوصاف باید منتظر ماند و دید که آیا پای مدیران و مسوولانی که بدون حمایت آنها ساخت برجی مشهور و بلندمرتبه در این محدوده میسر نیست هم به دادگاه باز خواهد شد یا سخنان انقلابی استاندار فارس در حد حرف باقی خواهد ماند و نهایتا بایگانی خواهد شد.

متخلفان، هشدار استاندار را جدی بگیرند

گزارش‌ها و پیگیری‌های مکرر خبرگزاری فارس و برخی دیگر از رسانه‌ها، در خصوص لزوم ساماندهی بافت تاریخی و فراهم کردن بستر هم‌اندیشی موافقان و مخالفان این طرح سبب شد مسوولان استان فارس از مدیران اجرایی گرفته تا نمایندگان مجلس در خصوص لزوم توجه به بافت تاریخی و هشدار نسبت به تخریب آن که زمانی ماَمن علما و فضلا و ادبا بوده گوی سبقت را از یکدیگر بربایند و در آخرین اظهار نظرها روح الله نجابت نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر میراث فرهنگی در سلسه توییتی نوشت: اگر بافت تاریخی، امروز فرسوده شده و به جای شنیدن چکش مرمتگران بیم تخریب آن می رود یا محلی برای تجمع معتادان متجاهر و بستر آسیب‌های اجتماعی شده، ناشی از بی برنامگی و بی‌عملی و از دست دادن فرصت های طلایی بوده است.

نجابت در ادامه خواهان توجه به این مطالبه ملی شد و افزود: تخریب و بی‌عملی نسبت به بافت، دو لبه قیچی نابودی بافت هستند و گویا شما در لبه بی‌عملی ایستاده‌اید!

استانداری فارس اما در ادامه، امروز کاری کرد کارستان و با ارسال نامه‌ای به میراث فرهنگی با هدف حفظ هرچه بهتر بافت تاریخی شیراز، خواستار ثبت ملی این بافت منحصر به فرد شد و ضرورت توجه به دغدغه شهروندان فرهنگ‌دوست شیراز، اساتید و متخصصان حوزه معماری شهرسازی و میراث فرهنگی در باب حفظ هرچه بهتر این بافت ارزشمند را متذکر شد.

در فرمانی دیگر نیز ایمانیه امروز دستور داد ستادهای تخصصی با حضور دستگاه‌های مرتبط، صاحبان نظر و استادان خبره دانشگاه تشکیل شود تا ضمن بررسی و تحلیل مسائل، نسبت به تصمیم‌سازی و ارائه پیشنهادهای عملیاتی اقدام گردد تا کمتر شاهد تصمیمات غیرکارشناسی باشیم.

امیدواریم استاندار با همین دست فرمان امروز پیش برود و علاوه بر فراخواندن مدیران و مسوولان و افراد مقصر در ساخت و سازهای بلندمرتبه یا غیرمجاز در برف فروشان، حتی مدیران متخلفی که طی سالها و دهه‌های قبل در تخریب یا تعرض به بافت تاریخی مقصر بوده‌ یا سهل انگاری و ترک فعل کرده‌اند و برخی از آنها همچنان در سمت و مسوولیت دارند نیز به دادگاه فراخوانده شوند.

هرچند این روزها کار استاندار فارس بسیار دشوار شده و از سویی باید جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطقی مثل برف فروشان بایستد و از سوی دیگر جلوی تغییرکاربری اراضی یا منابع ملی یا باغات یا تخریب ساخت و سازهای بافت تاریخی را نیز بگیرد اما به نظر می‌رسد استاندار فارس پیام افکارعمومی و صدای مردم را به خوبی شنیده و بوی بهبود ز اوضاع شنیده می‌شود.

در پایان قابل ذکر است که جای هیچ تردیدی نیست که توفیقات دولت در استان میسر نخواهد شد مگر با استفاده استاندار فارس از مشاوران و مدیران انقلابی، متخصص و مشورت‌پذیر اما سفارش ناپذیر.

یادداشت از: سروش سلیمی

پایان پیام/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *