کسی در خوی مشکل چادر و غذا ندارد/ خسارات جزئی باید زودتر بازسازی شود

تجربه این سال‌ها به من می‌گوید اولین مقصر انسان‌ها هستند . وقتی رودخانه شهر معمولان را منحرف کردند تا خانه‌سازی کنند یقینا طبیعت راه خودش را پیدا می‌کند و بیشترین خسارت را همین شهر معمولان در لرستان به بار آورد .

تمام خانه‌های مجاور رودخانه با خاک یکسان و ضمیمه رودخانه شدند و رودخانه دوباره به مسیر خود بازگشت اما به قیمت نابودی زندگی مردم . اصرار مردم بر اخذ مجوزهای غیرقانونی و سیاستگذاری‌های غیرکارشناسی که مسبب اصلی این مسائل فشار اقتصادی ناشی از افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بهاست و دوم زمین‌خواری و رانت برای ساخت ابنیه و ویلاهای غیرمجاز و غیره که بعد از روال عادی طبیعت مثل سیل و زلزله آنها را دچار خسران می‌کند و داد مردم به هوا می‌رود که به ما کمک کنید، تقصیر دولت است و سخنانی که همیشه می‌شنویم.

بله تقصیر دولت است که با فشار مردم در شهرهای کوچک و همچنین رانت‌های ساخت و سازهای غیرمجاز باعث خسارت می‌شود اما سهم خودمان را هم نباید نادیده بگیریم . رانت‌های دولتی باعث می‌شود افراد سودجو از از فشار روی دوش مردم سوءاستفاده کنند و در مکان‌های غیر مجاز و بدون نظارت های لازم بناهایی ساخته شود که با زلزله چهار ریشتری ویران می‌شوند.

در خوی افزایش قیمت اجاره‌بها در سال‌های اخیر باعث شده برخی‌ها دیگر نتوانند با پولی که قبلا داشتند، خانه اجاره کنند و باز همین مشکلات مسکن باعث ساخت و سازهای غیراصولی در منطقه می‌شود و خسارت‌های سنگین به جای می‌گذارد. آنچه در این چند روز در خوی دیدم اول انبوه شایعات است که مثلا در فلان تاریخ زلزله هفت ریشتری می‌آید و مردم در خیابان‌ها شب را سپری می‌کنند. اکثر افرادی که در چادر هستند خانه آنها ترک برداشته است و از ترس به خانه نمی‌روند که این محصول عدم حضور دولت برای کارشناسی و بازسازی سریع خسارات جزئی است تا بخش بزرگی از مردم به خانه های خود بازگردند.

در خوی مشکل چادر و غذا رسانی وجود ندارد به علت اینکه اولا اکثر مردم به خانه خود می‌روند و لباس و غذا تهیه می‌کنند و از ترس دوباره به چادر برمی‌گردانند و دوم همت مردم و گروه‌های خیریه باعث شده اکثر مردم با مشکل غذای گرم و وسایل گرمایشی روبه‌رو نباشند اما باز هم اینجا پای دولت در میان است . به علت استفاده از بخاری‌های برقی دائم قطعی برق وجود دارد و با خاموش شدن بخاری های برقی سرما دوباره به چادر ها هجوم می آورد . نصب موقت ترانس موقت در کمپ‌های اسکان این مشکل را کاملا حل می‌کند و مسئولیت این امر با مسئولان شهری است.

۴۷۴۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *