راه اندازی ایستگاه لرزه‌نگاری دائمی جدید باند پهن و مرکز مانیتورینگ (پایش) و اطلاع رسانی زمین‌لرزه در ارومیه 

نخستین ایستگاه لرزه‌نگاری باند پهن شهرستان ارومیه و نیز مرکز مانیتورینگ (پایش) و اطلاع رسانی زمین‌لرزه در مرکز استان آذربایجان غربی، توسط موسسه ژئوفیزیک و با مشارکت دانشگاه ارومیه و حمایت استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در تاریخ ۱۴۰۱/۰۸/۰۵ راه اندازی و با حضور مسئولین استان مورد بهره برداری قرار گرفت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت بحران کشور به نقل از موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران،  با توجه به لرزه خیزی استان آذربایجان غربی و ضرورت توسعه ایستگاه‌های لرزه‌نگاری در این استان و در راستای تقویت تعاملات موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با دانشگاه ارومیه، نخستین ایستگاه لرزه‌نگاری باند پهن شهرستان ارومیه و نیز مرکز مانیتورینگ (پایش) و اطلاع رسانی زمین‌لرزه در مرکز استان آذربایجان غربی، توسط موسسه ژئوفیزیک و با مشارکت دانشگاه ارومیه و حمایت استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در تاریخ ۱۴۰۱/۰۸/۰۵ راه اندازی و با حضور مسئولین استان مورد بهره برداری قرار گرفت.

ایستگاه لرزه‌نگاری باندپهن شهرستان ارومیه در سایت نازلو و مرکز مانیتورینگ و اطلاع رسانی زمین‌لرزه در سایت شهر دانشگاه ارومیه راه اندازی شده است. با راه اندازی این ایستگاه جدید لرزه نگاری در استان آذربایجان غربی، رصد فعالیت لرزه‌ای گسل‌های استان، ثبت و اطلاع رسانی زمین‌لرزه ها و پیش آگاهی و پیش هشدار زمین لرزه‌ها، با ثبت خرد لرزه‌ها در سطح استان بهتر و مناسب تر فراهم می‌گردد. همچنین با راه اندازی مرکز مانیتورینگ (پایش) و سامانه اطلاع رسانی زمین‌لرزه در مرکز استان، اطلاع رسانی زمین لرزه‌های رخداده در سطح استان و مناطق همجوار به صورت محلی فراهم می‌گردد. هم اکنون موسسه ژئوفیزیک در استان آذربایجان غربی ۲ ایستگاه لرزه‌نگاری دائم باند پهن و ۳ ایستگاه لرزه‌نگاری موقت دارد که بر اساس قول مساعد مسئولین ارشد استان، مقرر گردید علاوه بر دائمی کردن ایستگاه‌های لرزه‌نگاری موقت در مدت زمان کوتاه، توسعه و تقویت ایستگاه‌های لرزه‌نگاری در سایر مناطق پر خطر استان در برنامه کاری قرار گیرد.

قابل ذکر است، تمامی ایستگاه‌های لرزه‌نگاری استان به شبکه ملی مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک، مرکز پایش استانی (محلی ) واقع در دانشگاه ارومیه و نیز شبکه لرزه‌نگاری تبریز متصل هستند.

برای ساخت، تجهیز، راه اندازی و بهره برداری ایستگاه لرزه‌نگاری ارومیه بالغ بر ۳ میلیارد تومان و برای راه اندازی مرکز مانیتورینگ (پایش) و سامانه اطلاع رسانی زلزله در مرکز استان بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

در حال حاضر مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ۱۳۰ ایستگاه لرزه‌نگاری در سطح کشور دارد که قرار است بر اساس اصلاحیه ماده ۶۰ قانون برنامه ششم (مصوبه سال۱۳۹۸) این ایستگاه‌ها با اولویت مناطق پرخطر به ۴۰۰ ایستگاه برسد.
ضمنا رئیس دانشگاه ارومیه از تلاشها و همکاری رئیس دانشگاه تهران تقدیر و ابراز امیدواری کرد سه ایستگاه موقت دیگر به دائمی تبدیل شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *