بارندگی سال گذشته فرونشست میناب را کنترل کرد

مهرداد حسن‌زاده روز سه‌شنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هرمزگان به طور کلی درگیر مساله فرونشست بوده که بایستی برای این موضوع تدبیر کرد.

وی ادامه داد: برای مثال می‌توان اشاره کرد که اکنون نرخ فرونشست در دشت کردشیرازی شهرستان رودان، فارغان و شمیل و کوشکنار در شهرستان پارسیان بالا است.

وی با بحرانی خواندن نرخ فرونشست در هرمزگان، اضافه کرد:‌ برای کنترل شرایط لازم است اداره‌های دولتی بر اساس وظایف قانونی، تکلیف خود را انجام دهند و مساله را به صورت پیوسته کنترل کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان خاطر نشان کرد: تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز، گزارش همه اقداماتی که منجر به افت سطح آب زیرزمینی در دشت ها و آبخوان ها می شود، نصب کنتور هوشمند چاه‌های آب با اولویت مناطق با نرخ فرونشست بالا، پایش بر خط تراز آب های زیرزمینی و بازنگری در میزان دِبی استحصایی چاه های مجاز، تغذیه مصنوعی سفره های آب زیرزمینی با رواناب های غیر مورد نیاز، تهیه نقشه پهنه بندی خطر فرونشست دشت‌ها و ایجاد یکپارچه‌سازی و به‌روزرسانی بانک اطلاعات فرونشست زمین ازجمله اقدام‌هایی است که باید انجام شود.

وی افزود: جلوگیری از کشت محصولات با نیاز آبی بالا در مناطق فرونشستی، تغییر شیوه آبیاری زمین‌ها در مناطق با خطر فرونشست زمین، تغییر کاشت محصولات آب بر و مدیریت کشت و زرع با هدف مقابله با فرونشست زمین، اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان، ارزیابی خطر فرونشست و فروریزش زمین در مناطق شهری و مسیر سامانه های حمل و نقل جاده ای، ریلی، فرودگاه و تعیین تمهیدات مقابله با آن می‌تواند عواملی باشد تا مانع فرونشست زمین در استان شد.

فرماندار ویژه میناب هم در این خصوص به خبرنگار ایرنا اظهار داشت:‌ بعد از فروچاله‌ها و طرح‌هایی که طی ۶ و هفت سال گذشته انجام شد وضعیت این شهرستان از نظر فروچاله‌ها و فرونشست زمین بهتر شده است.

مجید سلحشور بیان کرد:‌ می‌توان به اقدام‌هایی نظیر کاهش انتقال آب به بندرعباس و برداشت آب از زمین اشاره کرد، اما اندازه‌گیری نرخ فرونشست برای ما در میناب قابل انجام نبوده و مسوولان استانی باید این کار را انجام داده و اعلام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *