فرماندار نوشهر از کم کاری برخی مسوولان در ساماندهی رودخانه های منطقه انتقاد کرد

به گزارش خبرنگار ایرنا ، برابر آمار حدود ۱۹ رودخانه دایمی و فصلی به طول حدود سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر در شهرستان نوشهر جریان دارد.

براساس تجربه و سوابق موجود ، کرکرودسر ، کوشکسرا ، خیرود ، ماشلک،  وازیوار و گندابرود  به هنگام بارندگی شدید جزو رودخانه های طغیانی شهرستان نوشهر محسوب می شوند.

رستم زرودی روز چهارشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان در فرمانداری نوشهر گفت : با اینکه در آستانه فصل بارندگی و احتمال وقوع سیل قرار داریم منتهی هنوز روند طرح ساماندهی برخی رودخانه ها با تعلل انجام می گیرد که جای تامل دارد. 

فرماندار نوشهر از کم کاری برخی مسوولان در ساماندهی رودخانه های منطقه انتقاد کرد

فرماندار نوشهر توضیح داد: به عنوان نمونه طی سه ماه گذشته مصوب شد که رودخانه کرکرودسر باید دیواره حفاظتی به طول یک کیلومتر احداث و عملیات لایروبی هم انجام گیرد با اینکه شهرداری حدود ۷۰ میلیارد ریال اعتبار در اختیار دارد اما طبق گزارش ها روند اجرای طرح به کندی پیش می رود.

زرودی افزود : به نظر می رسد پیمانکار به کار گرفته شده در اجرای این طرح اهلیت ندارد چرا که حدود دو دستگاه خودرو میله گرد هم برای ساخت این دیواره حفاظتی در همان مکان تخلیه شده و دلیلی ندارد پیمانکار با گذشت حدود ۲ ماه در این زمینه از خود تعلل نشان دهد.

وی ادامه داد :  در گذشته خیلی از شهروندان محدوده این رودخانه علاوه بر نامه نگاری، مراجعه به فرمانداری حتی تصاویری از طغیانی بودن این رودخانه را در فضاهای مجازی نشر داده اند بنابراین هر گونه کوتاهی در این بخش پذیرفتنی نیست و در صورت لزوم فرمانداری ناگزیر است در این حوزه ورود پیدا کند.

وی در باره رودخانه گنداب رود اظهار داشت : این رودخانه مرز میان نوشهر و چالوس جریان دارد و متاسفانه حجم انبوهی از روان آب های سطح شهر چالوس به هنگام بارندگی وارد این رودخانه می شود و اگر برای جلوگیری از این روان آب ها باید نشست مشترکان میان مسوولان این شهرستانها برگزار و راهکارهای لازم در این حوزه ارائه شود، بی تردید هر گونه کوتاهی در این بخش سبب آبگرفتگی فرودگاه و تخریب باند آن در  جریان سیل می شود.

فرماندار نوشهر با اظهار آنکه حدود ۱۰۰ میلیارد ریال هم برای ساخت دیواره حفاظتی رودخانه کوشک سرا اختصاص داده شد بر ضرورت تسریع در روند اجرای این طرح تاکید کرد.

زرودی وجود در ختان مزاحم در حاشیه و بستر رودخانه ها را یکی از عوامل مهم وقوع احتمالی سیل در این شهرستان مطرح کرد. 

وی تاکید کرد : منابع امور آب با همراهی مسوولان منابع طبیعی و محیط زیست هر چه زودتر این در ختان مزاحم در بستر و حریم رودخانه ها را شناسایی و نسبت به قلع و قمع آن ها اقدام و نتیجه را به فرمانداری گزارش کنند.

نوشهر با برخورداری از سه نقطه شهری و ۱۳۰ نقطه روستایی جز یکی از شهرستان های پرباران غرب مازندران است.

بر اساس آمار از ۹۲ تاکنون در این شهرستان به طور میانگین طی ۲ سال یکبار سیل در این شهرستان رخ داده است و آخرین سیل هم مربوط به آبان ماه سال گذشته بود که براثر این حادثه حدود ۱۰۰ بنای مسکونی دچار آبگرفتگی شد و سیل حدود ۲۲۰ میلیارد ریال به بخش های مختلف زیرساختی و زندگی مردم در این منطقه خسارت زد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *