بیش‌از ۸۷ حادثه طبیعی امسال در سیستان و بلوچستان به وقوع پیوست

علیرضا شهرکی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، ثبت بیش‌از ۱۱ زلزله بالای سه ریشتر، ۵۰ مورد طوفان و ۲۶ مورد سیل و آبگرفتگی را از جمله حوادث رخ داده این مدت در سیستان و بلوچستان ذکر کرد.

وی ادامه داد: در مجموع حوادث طبیعی امسال در سیستان و بلوچستان ۱۵ هزار و ۶۱۶ میلیارد تومان خسارت وارد کرده که هشت هزار و ۷۶۵ میلیارد تومان آن به سیلاب و بارندگی‌های مونسون و ۶ هزار و ۸۵۱ میلیارد تومان آن به خشکسالی اختصاص دارد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: بیشترین خسارت سیلاب این مدت در اوایل امسال گزارش شد که خسارت‌هایی را به امور زیربنایی و بخش کشاورزی به همراه داشت.

وی بیان کرد: بر اساس شاخص بارش، تبخیر و تعرق استاندارد شده هم‌اینک ۹۵ درصد مساحت استان سیستان و بلوچستان تحت تاثیر خشکسالی قرار دارد.

شهرکی خاطر نشان کرد: سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور با وضعیت جغرافیایی خاص خود گاه چندین مخاطره طبیعی را به یکباره با هم تجربه می‌کند.

به گزارش ایرنا استان سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرق ایران از چنان تنوع جغرافیایی و آب و هوایی برخوردار است که در نقشه های هوایی بلندی های کوه‌ها، پستی دشت‌ها و نیز آبگیرها و دریا در آن نمودی رنگارنگ به آن بخشیده است.
موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی علاوه بر این که سیستان و بلوچستان را به یک استان چهار فصل تبدیل کرده، در عین حال چهره‌ای مخاطره آمیز نیز به آن بخشیده است.

شمال سیستان و بلوچستان در ادوار قدیم به دلیل وفور نعمت و وجود تالاب بین المللی هامون در آن به انبار غله ایران معروف بوده اما هم‌اینک پس از گذر سال‌ها این دریاچه به بستری برای بروز پدیده وحشتناک طوفان شن تبدیل شده است.
مخاطره اصلی نواحی مرکزی سیستان و بلوچستان سیلاب‌های ویران کننده‌ای است که بیشتر در فصول سرد چهره خود را نمایان می‌کند و چنان شدتی دارد که هر آنچه در مسیر آن باشد لابه لای پیکر گل آلود خود محو می‌کند.
از عمده فجایع این سیلاب‌ها، آسیب به مسیرهای عبور مرور و ویران کردن روستاهای در حاشیه آبراه‌هاست.

در جنوب سیستان و بلوچستان در منطقه چابهار و مکران دروازه ورود ایران به اقیانوس‌های جهان یعنی دریای عمان قرار گرفته که در شرایط طوفانی، این دریا سیمایی خشن از خود نشان می‌دهد و لنج‌های بزرگ را همچون پر کاهی به تکان وا می‌دارد.

طوفان‌های بزرگ یکی دیگر از مخاطرات دریایی محسوب می‌شود و از نمونه‌های آن می‌توان به طوفان آشوبا اشاره کرد که چندی قبل نزدیک بود ساحل چابهار را در نوردید و تنها امداد الهی بود که مسیر آن کج شد.
زلزله از دیگر بلایای طبیعی استان سیستان و بلوچستان است که به دلیل واقع شدن آن در نزدیکی گسل‌ها همواره شاهد وقوع زلزله های مختلف هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *