تاکید رئیس سازمان مدیریت بحران بر تامین آب اصفهان

به گزارش ایرنا، اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان شامگاه شنبه به نقل از محمدحسن نامی اعلام کرد: در وهله نخست تاکید ما بر اجرای طرح جامع انتقال آب به استان است که رییس جمهور بر آن تأکید کرد و باید به مرحله اجرایی برسد اما در کنار این طرح موظف هستیم راهکارهای دیگر را بررسی کنیم.
وی در جلسه ستاد مدیریت بحران استان اصفهان افزود: اکنون که مشکلات خشکسالی و فرونشست در اصفهان را با چشمان خود مشاهده کردیم در برابر آنچه دیدیم و این معضلات مسئولیت داریم چرا که خطر خشکسالی و به تبع آن فرونشست در این استان جدی است.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اهمیت کنترل روند فرونشست در استان اصفهان، بیان کرد: در برخی از نقاط کشور نیز مشکل خشکسالی و فرونشست وجود دارد اما در اصفهان به دلیل جایگاه استراتژیک این استان در سطح ملی و تاریخ با ارزش اصفهان، نیاز است نگاهی جامع و عملیاتی با رویکرد حل مشکلات داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه لازم است استان اصفهان سهمی از اعتبارات ملی برای آوردن آب داشته باشد، گفت: هدف ملی انتقال آب به استان اصفهان است چرا که اگر تعلل کنیم شاهد تخریب بیشتری در آبخوان ها خواهیم بود.
استاندار اصفهان نیز در این جلسه گفت: بسته راهکارهای احیای زاینده‌رود که در قالب پنج محور تعریف شده است می تواند معضلات خشکسالی و به تبع آن فرونشست را در اصفهان کنترل و از پیشرفت آن جلوگیری کند.
سیدرضا مرتضوی با اشاره به اینکه استان اصفهان از سال ۱۳۸۲ تاکنون با مشکلات خشکسالی دست به گریبان است، افزود: از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم مطالعات بی‌شماری جهت کاهش مشکلات خشکسالی در استان صورت گرفته و ماحصل مطالعات مدت زمان اخیر توسط قرارگاه آب جمع بندی و در قالب ۲۶ برنامه که در پنج راهکار اساسی تعریف شده تدوین شده است.
استاندار اصفهان در خصوص محورهای اساسی بسته راهکارهای احیای زاینده‌رود، اظهار کرد: این برنامه ها شامل مسدود، محدود و مسلوب کردن برخی مصارف آب در استان، مدیریت و تغییر الگوی کشت، حذف مصارف غیرمجاز، مدیریت منابع آب و جلوگیری از استقرار واحدهای آب بر و مدیریت پساب است.
مرتضوی خطاب به رییس سازمان مدیریت بحران کشور، عنوان کرد: حال که راهکار ها مشخص شده اگر پشتیبانی های لازم از استان به عمل آید می توانیم با سرعت بیشتری در راه کاهش مشکلات قدم برداریم.
وی افزود: بعنوان مثال در بحث تغییر الگوی کشت مقرر شده دو قطعه زمین هر کدام با مساحت یکهزار هکتار در شرق و غرب استان در نظر گرفته شود تا بتوانیم آنها را زیر کشت گلخانه ای ببریم؛ این راهکار نیازمند تامین اعتبارات مناسب است که اگر فراهم شود می توان امیدوار بود که با تغییر الگوی کشت مشکلات کاهش یابد.
استاندار اصفهان گفت: ۲۸ مرداد ماه طرح جامع انتقال آب به تایید و تصویب رییس جمهور رسید و مقرر شد در خصوص محل تامین مالی این طرح تبادل نظر شود. بر این باوریم که با اجرای طرح جامع انتقال آب و با هم افزایی هر چه بیشتر در سطح ملی و پشتیبانی مناسب در استان می توانیم در یک برنامه سه ساله اتفاق های بسیار خوبی در حوضه آبریز زاینده رود رقم بزنیم.
در پایان این نشست تفاهم‌نامه ای با هدف همکاری پژوهشی میان سازمان مدیریت بحران کشور و دانشگاه های اصفهان منعقد شد و به امضا طرفین رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *