وزارت نیرو گاوخونی را احیا کند/تهدید گردوغبار تالاب برای ۵ استان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: ضروری است وزارت نیرو هرچه زودتر نسبت به تأمین حق‌آبه زیست محیطی تالاب گاوخونی اقدام کند چرا که گرد و خاک ناشی از آن ۵ استان را درگیر می‌کند.

 

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در سال جاری در استان اصفهان ۷۴ روز آلوده ناشی از فعالیت کانون‌های گرد و غبار در استان اصفهان داشته‌ایم، اظهار داشت: این آمار معادل دو برابر مدت مشابه در سال‌های گذشته بوده است.

وی ادامه داد: عدم جاری شدن آب در رودخانه زاینده رود و خشکی این رودخانه باعث فعالیت کانون‌های گرد و غبار نقطه‌ای در استان اصفهان شده است و این در حالی است که در گذشته با چنین پدیده‌ای رو به رو نبوده‌ایم.

۹۸ درصد تالاب گاوخونی خشک است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه ضروری است وزارت نیرو نسبت به جاری شدن دائمی آب در زاینده رود و احیای تالاب گاوخونی اهتمام جدی داشته باشد، افزود: لازمه این امر همکاری سازمان محیط زیست و وزارت نیرو است، چرا که ۹۸ درصد تالاب خشک است و آبی ندارد.

وی اضافه کرد: محیط زیست باید مطابق با طرح اکوسیستم‌های تالابی و قانون حفاظت از تالاب‌ها و رودخانه‌های در معرض خطر نسبت به احیای تالاب ۴۷ هزار هکتاری گاوخونی اقدام کند چرا که بیم آن می‌رود که گرد و غبار خشکی این تالاب پنج استان را درگیر کند.

شیشه فروش تصریح کرد: در گذشته طرح مدیریت جامع تالاب را در استان اصفهان با هدف دستیابی به مدیریت پایدار منابع آب و خاک و ارتقای آگاهی و مشارکت ذی نفعان از زیست بوم گاوخونی تدوین شده و سه برنامه را دنبال کرده است.

مشکل تالاب گاوخونی در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی مطرح شود

وی گفت: درخواست داریم در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی کشور موضوع تالاب بین المللی گاوخونی کشور مطرح شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه تالاب‌ها زیستگاه تنوع زیستی پرندگان هستند، اضافه کرد: این فضاها فرصت‌های ارزشمند گردشگری و معیشتی داشته و در تعدیل آب و هوا و کنترل آلودگی هوا، تثبیت ماسه‌های روان، پیشگیری از بیابان زدایی، حفاظت از منابع آب و خاک، کنترل سیل، حمایت از ارزش‌های تاریخی و … از فواید زنده ماندن تالاب‌ها است.

وی افزود: شور شدن آب‌ها کاهش کیفیت منابع آب، عدم تغذیه آب‌های زیر زمینی، فرونشست، تحمیل خسارات جبران ناپذیر در تنوع زیستی، ایجاد کانون‌های گرد و غبار و از بین رفتن فضای سبز از آسیب‌های ناشی از از بین رفتن تالاب‌ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *