بازار داغ شایعات سوداگران پیرامون کرونا

بازار داغ شایعات سوداگران پیرامون کرونا

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: در روزهای اخیر که با شیوع ویروس کرونا اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه توسط دستگاه‌های ذی ربط در شهر مانند ضدعفونی کردن سطوح انجام می‌شود، برخی شایعات مبنی بر آلودگی آب شرب مطرح شده تا به اعتماد مردم نسبت به کیفیت آب آشامیدنی مصرفی خدشه وارد سازد.

با توجه به توصیه‌های پزشکان نسبت به مصرف مایعات، این روزها مصرف آب آشامیدنی بیشتر شده و همزمان با آن مصرف کنندگان به‌طور روزافزون آب آشامیدنی بسته بندی را خریداری می‌کنند و عده‌ای شایعه کمبود آب معدنی را نیز مطرح می‌کنند و به نوعی با بهانه پایین بودن کیفیت آب شرب شهری، در این اوضاعی که جز کاشت نهال امید در دل مردم نباید به فکر چیز دیگری بود، از آب گل آلود ماهی می‌گیرند و در بستر فضای مجازی و شبکه‌های معاند از شایعه سازی دست نمی کشند.

سلامت انسان در گرو بهره مندی از آب آشامیدنی مطلوب و بهداشت آب موضوعی بسیار مهم در مدیریت سلامت جامعه است. با کمی تحقیق و توجه می‌توان دریافت که آب شرب مصرفی توسط تجهیزات مختلف تصفیه می‌شود و کیفیت و آلودگی احتمالی آن از طریق دستگاه‌های دقیق، دائماً در حال بررسی و آزمایش است و مطرح شدن این گونه مطالب و شایعات، تنها از سوی برخی سوداگران در جامعه صورت می‌گیرد که قصد دارند در این شرایط با هدایت افکار عمومی، سودی به جیب بزنند و قطعاً سلامت مردم برای این سوداگران و شایعه پردازان هیچ اهمیتی ندارد.

با تمام این اوصاف، خبرنگار مهر پیرامون این موضوع با مسئولان مربوطه در استان مرکزی به گفت و گو پرداخته است تا توضیحات لازم از سوی مسئولان امر ارائه و نگرانی‌ها مردم برطرف شود.

گندزدایی آب شرب در مرحله تصفیه عوامل بیماری زا را از بین می‌برد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برای تهیه آب مناسب برای شرب و مصارف عمومی شهری یک رشته عملیات در تأسیسات تصفیه‌خانه آب اجرا می‌شود تا آب دریافتی از منابع آب را با کیفیتی قابل قبول در چهارچوب استاندارد آب آشامیدنی تحویل دهد.

یوسف عرفانی نسب ادامه داد: تمامی آب‌هایی که مورد استفاده شرب قرار می‌گیرند باید گندزدایی شوند، گندزدایی موجب غیر فعال شدن باکتری‌ها در مبدا می‌شود، از جمله این گندزداها کلر و آب ژاول است که اکنون با توجه به شیوع کرونا در استان برای ضدعفونی سایر وسایل و… نیز استفاده می‌شود تا خطر انتقال این ویروس را از بین ببرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی گفت: در ارتباط با بحث مواد گندزدا باید گفت براساس استاندارد لازم به میزان پنج الی هشت دهم میلی‌گرم به آب شرب تزریق می‌شود.

عرفانی نسب افزود: در حال حاضر شهرداری‌ها به منظور جلوگیری از انتقال ویروس کرونا برای ضدعفونی کردن سطح شهر، از آب ژاول به عنوان گندزدا استفاده می‌کنند که شرکت آب و فاضلاب نیز در خصوص گند زدایی آب نیز همین کار را انجام می‌دهد و نگرانی خاصی در این خصوص وجود ندارد.

وی گفت: این قبیل اقدامات شهرداری‌ها در استفاده از مواد ضدعفونی کننده آلودگی منابع آبی را در پی ندارد، زیرا منابع آبی در خارج از شهرها هستند و آب آشامیدنی در حقیقت همان آب شرب منازل است که طبق اصول و استانداردهای خاصی تصفیه شده و از طریق لوله‌های استاندارد به منازل راه می‌یابد و به‌طور مرتب توسط شرکت آب و فاضلاب از نظر سلامتی مورد آنالیز قرار می‌گیرد و از نظر فیزیکی باید حاوی یک سری خصوصیات ویژه باشد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی بیان کرد: در حال حاضر آب آشامیدنی مورد نیاز مردم استان با سلامت کامل نظارت و از طریق شبکه آب شرب توزیع می‌شود.

وی عنوان کرد: شبکه بهداشت و درمان نیز در زمینه توزیع و تولید آب شرب، همواره آزمایشات دوره‌ای را انجام می‌دهند و عوامل نظارتی شبکه آب و فاضلاب استان هم در این حوزه آزمایشاتی در آزمایشگاه این شرکت انجام می‌دهند که از آزمایشگاه‌های معتبر کشور است.

آب‌های معدنی در مرحله تولید از نظر میکروبی بررسی می‌شوند

در ادامه معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفت و گو با خبرنگار مهر در اراک، اظهار کرد: آب آشامیدنی بسته بندی شده، آب معدنی طبیعی و دارای املاح خاص یا عناصر کمیاب خاصی است که از نزدیک ترین محل ممکن به سرچشمه آب و تحت شرایط بهداشتی بسیار خاص تهیه می‌شود.

عباس علیمرادیان گفت: در تهیه آب معدنی باید نهایت دقت صورت گیرد که از هر گونه آلودگی به دور باشد، پس از نظر میکروبی هم مورد آنالیز قرار می‌گیرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: خوشبختانه در استان نظارت کافی در این حوزه وجود دارد و کیفیت آب‌های معدنی تولیدی به طور مرتب کنترل و بررسی می‌شوند.

علیمرادیان خاطرنشان کرد: ویروس کرونا از طریق تنفسی و تماس با چشم و… منتقل می‌شود و از طریق مواد خوراکی منتقل نمی‌شود، حتی اگر از طریق تماس با دهان این ویروس وارد دهان شود، با مصرف مایعات وارد معده شده و در معده از بین می‌رود.

وی افزود: مصرف مایعات به ویژه آب در مواجهه با این ویروس خوب است، اما اینکه خود آب شرب لوله کشی عامل انتقال بیماری باشد با توجه به بررسی‌های کیفی آب قبل از ورود به شبکه، چنین چیزی ممکن نیست و آب‌های معدنی نیز بسته بندی هستند و با وجود اقدامات لازم در تهیه آنها، آلودگی در این آب‌ها وجود ندارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و استان، باید اقدامات و توصیه‌های بهداشتی مانند شستن مرتب دست و ضدعفونی کردن سطوح را جدی گرفت.

براساس گزارش مهر، در این شرایط بحرانی که همگان برای شکست دادن ویروس کووید -۱۹ (کرونا) و حفظ سلامت مردم در تلاش هستند، افراد جامعه باید با کسب آگاهی‌های لازم نسبت به این ویروس از انتشار آن جلوگیری کنند و به شایعات در فضاهای مسموم مجازی و… توجه نکنند تا بتوان با همتی والا و روحیه‌ای بالا در برابر این میهمان ناخوانده ایستاد و پیروز شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *