استاندار با تخصیص حدود ۷۵ میلیارد تومان برای ساخت پل‌های روستاهای سیل‌زده چالوس موافقت کرد

حسینعلی محمدی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت که طی نامه نگاری در قالب ابلاغیه ماده ۱۸ قانون مدیریت بحران کشور با استاندار مبنی بر اهمیت و حیاتی بودن ساخت زودهنگام چهار دهنه پل ارتباطی در نقاط روستایی از جمله واسپول ، مناردره ، پولاد کوه و چهارباغ  وی با اختصاص حدود ۷۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات داخلی استان برای عملیاتی شدن این طرح ها در مناطق سیل زده موافقت کرده و هم اکنون فرآیند انجام این کار وارد فاز مطالعه و طراحی شده است.

مدیران دستگاههای اجرائی در سطح ملی و استان‌ مجازند هنگام پاسخ به‌ حوادث و بحران‌ها، در چهارچوب اعتبارات جاری به استثنای «حقوق و دستمزد» موضوع فصول اول و ششم اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تحت اختیار را با تایید وزیر کشور (در سطح ملی) و استانداران (در سطح استان) هزینه کنند تا بلافاصله پس از رفع شرایط اضطراری از طریق وزارت کشور تامین شود.

سیلی که بامداد جمعه هفتم مردادماه جاری براثر بارندگی رگباری و طغیانی شدن رودخانه ها بویژه رودخانه چالوس در نقاط بالادست مناطق کوهستانی بخش مرزن آباد چالوس رخ داد ، برابر ارزیابی های اولیه حدود یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به این منطقه خسارت وارد کرد.

برابر آمار در سیل اخیر بخش مرزن آباد چالوس حدود ۵۶ بنای مسکونی به طور کامل فرو ریخت و ۲۵۶ بنای مسکونی هم هرکدام از ۲۰ درصد تا ۶۰ درصد آسیب دید.

اسکان موقت سیل زدگان

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری مازندران گفت که تاحدود زیادی آثار خرابی های بر جای مانده ناشی از سیل در بعضی نقاط به طور کامل و در برخی نقاط دیگر نیز به صورت موقت برطرف شده و این در حالی است که با توجه به روند تدریجی سردی هوا در این روستاهای کوهستانی سیل زده باید هرچه زودتر برای رفع مشکل اسکان اضطراری سیل زدگان تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.

محمدی از پی گیری و نامه نگاری با مسوولان دانشگاه علوم دریایی سپاه در چالوس برای اسکان موقت ساکنان بناهای مسکونی تخریب شده خبر داد و اظهار داشت : در حال حاضر مسوولان این ارگان نظامی در حال رایزنی با مسوولان مافوق هستند تا به طور موقت خانواده های آسیب دیده در مجتمع های متعلق به این ارگان نظامی واقع در شهر چالوس ساکن شوند.

وی افزود: امروز نیز نشستی در همین رابطه بابت پی گیری حل مشکل سیل زدگان و بازسازی بناهای مسکونی آسیب دیده و همچنین در روز چهارشنبه با حضور معان هماهنگی و امور عمرانی استانداری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در چند هفته اخیر نیز نامه نگاری های لازم با رئیس سازمان مدیریت بحران و وزیر کشور به منظور اختصاص جبران خسارت به این مناطق سیل زده صورت گرفته است که امیدواریم هرچه زودتر اعتبارات لازم اختصاص یابد تا مدیران دستگاه های متولی عملیات بازسازی مناطق سیل زده را آغاز کنند.    

واسپول ، مچر. دز ماکتی ،نوکرس. الیت ، انگوران، پولادکوه ،،علی آباد،  گیجان ، پولادکوه سر ،چهار باغ  ،علی آباد جز روستاهای کوهستان غرب مازندران هستند که در حادثه سیل خسارت دیدند.

انگوران و پولادکوه جز روستاهایی هستند که سیل بیشترین آسیب را به زیرساخت ها و بناهای مسکونی این منطقه وارد کرد و بنا به گزارش ها ، اهالی این روستاهای باید برای رهایی از مخاطرات طبیعی این روستاها را ترک و پس از کارشناسی و انتخاب مکان جدید به آن نقل مکان کنند.

در سیل اخیر دستکم هشت نفر جان باختند و ۲ نفر هم ناپدید شدند.

بخش مرزن آباد چالوس با برخورداری از یک نقطه شهری و ۱۰۰ نقطه روستایی در مسیر جاده چالوس – کرج محدوده کندوان قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *