اجرای عملیات اجرایی بیابان زدایی در عرصه‌های منابع طبیعی همدان

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از اجرای عملیات اجرایی بیابان زدایی در سطح عرصه‌های اراضی ملی و منابع طبیعی این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صداو سیما مرکز همدان ؛ اسفندیار خزائی گفت: مساحت بیابان‌های سطح استان همدان در اراضی ملی بر اساس مطالعات انجام شده ۱۹ هزار و ۶۴۰ هکتار بوده که برای بیابان‌ها تهیه طرح و برنامه ریزی انجام شده است.

وی افزود: در عرصه‌های منابع طبیعی در معرض خطر بیابانی شدن استان همدان حدود ۵۰۰ هکتار عملیات اجرایی به منظور بیابان زدایی در عرصه‌های شهرستان کبودراهنگ، قسمتی از شهرستان فامنین و بخش قهاوند انجام گرفته است.

همچنین به منظور بیابان زدایی عرصه‌های منابع طبیعی در اجرای عملیات احیایی در شهرستان کبودراهنگ کاشت نهال آتریپلکس و قره‌داغ در روستای شاوه و گنده جین کبودراهنگ تحول بی نظیری ایجاد کرده و حالت مرتعی این عرصه‌ها در حال بازگشت هستند.

وی یکی از عمده‌ترین مشکلات منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در زمینه بیابان زدایی و احیا مراتع را مشکل اجتماعی و همکاری و مشارکت نکردن مردم در برخی از مناطق  بیان و خاطرنشان کرد:اما در برخی از مناطق و شهرستان‌ها از جمله کبودراهنگ مشارکت مردم در این حوزه بسیار بالامطلوب ومناسب است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه  تراکم دام در سطح اراضی ملی و عرصه‌های منابع طبیعی بالاست و دامداران این صبر را ندارند که برای رویش علوفه‌های مرتعی یکی دوسال صبر کنند، تصریح کرد: به همین منظور در عرصه‌های منابع طبیعی و بیابان زدایی سعی شده گونه‌هایی، چون قره داغ، آتریپلکس کشت شود که اگر این گونه‌ها گیاهی  در معرض چرای دام قرار گرفتند دارای پایایی بوده و هم برای چرا و هم نقش حفاظتی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *