برگزاری جلسه هماهنگی و برنامه ریزی مراسم روزجهانی بیابان در استان سمنان

جلسه هماهنگی و برنامه ریزی برگزاری مراسم روزجهانی بیابان در محل دفتر مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان و با حضور مدیر کل، معاون فنی ، رئیس اداره بیابان ،کارشناسان و دست اندرکاران این امر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان در ابتدای جلسه جعفرمرادی حقیقی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به وضعیت بیابانی استان و تشدید آن در سال¬های اخیر و تبدیل عامل بیابانزایی استان از عوامل طبیعی به انسانی، تاکید نمود. وی گفت: طوفان‌های ماسه‌ای و گردوغبار یکی از پیامدهای خسارت‌زای ناشی از عوامل اقلیمی نظیر خشکسالی و عوامل انسانی نظیر سوءمدیریت منابع آب‌وخاک در نظر گرفته می‌شوند. ودر حال حاضر رد پای طوفان‌های ماسه‌ای و گردوغبار در جهان را می‌توان از شمال چین تا جنوب صحرای آفریقا مشاهده نمود.
در سال‌های اخیر، طوفان‌های ماسه‌ای و گردوغبار به طور قابل‌توجهی در برخی مناطق افزایش یافته است. به نظر می‌رسد تغییرات اقلیمی، بیابان‌زایی، تخریب زمین و خشکسالی که خود ناشی از فعالیت‌های انسانی می‌باشند،دراین موضوع نقش مهمی داشته و طوفان‌های ماسه‌ای و گردوغبار آثار منفی متعددی برکشاورزی، سلامت انسان، صنعت، حمل‌ونقل و کیفیت آب‌وهوا دارد.
مرادی حقیقی اظهار داشت: در مناطق بحرانی و کانون‌های تولید گردوغبار و در قالب اقدامات سریع می‌توان از روش‌های مختلفی نظیر تقویت پوشش گیاهی با استفاده از گونه‌های بومی، بهبود وضعیت رطوبت خاک با انجام پروژه‌های مدیریت رواناب و سطوح آبگیر باران، استفاده از خاکپوشهای تثبیت‌کننده بستر خاک، مدیریت چرای دام، کشاورزی حفاظتی، توسعه بادشکن اطراف مزارع، ایجاد دیوارهای گلی بهره گرفت.
در ادامه جلسه علی ترابی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: امروزه امکان مقابله با بیابان (به روش مرسوم و از طریق یک سازمان یا ارگان دولتی غیر ممکن بوده و نیاز به مدیریت جامعی در سه سطح انسجام سازمانی، مشارکت تمام بهره برداران و ذینفعان بخش منابع طبیعی (مرتعداران، کشاورزان، معدنکاران، صاحبان صنایع و…)توانمند سازی و مشارکت جوامع محلی و استفاده از تمام ظرفیتها و فرصت¬های موجود دارد.
علی ترابی با بیان اینکه خشکسالی یک مشکل جهانی است اما مهار آن به راهکارهای محلی نیاز دارد و زندگی بشر به مهار آن وابسته است. به دلیل اهمیت این امر (۱۷ ژوئن مصادف با ۲۷ خرداد) به‌عنوان روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی و خشکسالی نامیده شده است. در سال ۲۰۲۲ هم کنوانسیون مقابله با بیابان زایی به این پدیده اهمیت داده و شعار آن را در سالجاری” عبور از خشکسالی با مشارکت همگانی” نامگذاری شده است.
در پایان این جلسه سید حسین میرسید رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بمناسبت (۱۷ ژوئن مصادف با ۲۷ خرداد) به‌عنوان روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی و خشکسالی عنوان کرد: استفاده از ظرفیت های دانشگاهی دانشگاه کویر شناسی استان، انجمن های علمی بیابان و شرکت های دانش بنیان در راستای برنامه های روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی و در کل اجرای طرح های مقابله با بیابان، استفاده از ظرفیت بهره برداران اقتصادی در قالب مسئولیت اجتماعی، برنامه ریزی و استفاده از عرصه های بیابانی برای اجرای طرح های اقتصادی همگام با توسعه پایدار مانند گردشگری، کمپ های بیابان و انرژی های نو، بازدید مقامات ارشد استان از طرحهای بیابان ، نشست خبری و مصاحبه مطبوعاتی مدیرکل و معاون فنی درراستای روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی و خشکسالی ، بازدید خبرنگاران از طرحهای بیابان اداره کل ، تولید برنامه مشارکتی طبیعت ما در صدا و سیما مرکز سمنان و نیز دیدار با اصحاب رسانه (روزنامه ها و خبرگزاریها)از جمله مباحثی بود که در این جلسه مطرح شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *