۶ روستای در معرض خطر حوادث طبیعی استان مرکزی شناسایی شد

استاندار مرکزی گفت: امکانات لازم برای استقرار گشت نامحسوس در محورهای مواصلاتی استان فراهم شود.

دکتر فرزاد مخلص الائمه ۱۷ اسفندماه ۱۴۰۰ در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان مرکزی اظهار کرد: ستاد مدیریت بحران در سطح شهرستان ها با محوریت فرمانداران و شهرداری ها باید به موقع تشکیل شود و اقدامات لازم را پیش بینی کنند.

وی افزود: برای ایجاد آمادگی و مقابله موثر با بحران های احتمالی لازم است که اعضای ستاد، در سطح استان و شهرستان ها تا دو رده جانشین خود را تعیین و لیست را به ستاد ارسال کنند.

استاندار مرکزی با اشاره به شب چهارشنبه آخر سال، گفت: به منظور مدیریت شرایط باید اقدامات لازم اجرایی شود، تا امروز ۴ مورد قطع عضو گزارش شده است و قطعا در روزهای اینده آمار حوادث بالاتر می رود که باید اورژانس آمادگی کامل را داشته باشد.

وی افزود: برای تردد مسافران، گردشگران باید معابر را ساماندهی کنند و به لحاظ سیما و منظر آماده سازی ایجاد شود تا آرامش خاطر مسافران مهیا شود، البته ستاد خدمات سفر استان تشکیل شده است و موارد لازم پیگیری و تاکید خواهد شد.

مخلص الائمه با اشاره به آماده سازی پارک ها و بوستان ها برای مسافران و تعبیه امکانی برای شرایط اضطراری اسکان مسافران، گفت: به منظور لایروبی انهار تهمیدات لازم در نظر گرفته شود، همچنین در نوروز حفاری غیرضروری ممنوع است، برای تمهیدات پیشگیرانه، مبنای کار، اطلاعیه هواشناسی است و تجهیزات ناوگان مسافری نیز باید اورهال شود و اورژانس و هلال احمر نیز با استقرار پایگاه های خود آماده باشند.

وی بیان کرد: گزارش هواشناسی استان در امر بارش ها امیدوارکننده بود هرچند که وضعیت بارش کشور مناسب نیست و با معضل کم آبی روبرو هستیم، البته پیش بینی ها نشان می دهد که در نیمه نخست سال با پدیده گرد و خاک روبرو می شویم و امیدواریم دولت، سازمان محیط زیست و وزارت کشور اقدامات لازم را داشته باشد.

استاندار مرکزی گفت: فرمانداران امکانات لازم برای تامین خودروهای کشت نامحسوس در محورهای مواصلاتی استان داشته باشد و شرکت پخش فرآورده های نفتی در داخل شهر و جاده ها نیز تمهیدات لازم را در نظر بگیرد.

مخلص الائمه تصریح کرد: پژوهشکده سوانح طبیعی کشور مطالعاتی داشته است و ۶ روستای امان آباد اراک، فرنق خمین، نوده خنداب، راونج دلیجان، فردقان فراهان و امامزاده عباس کمیجان را در معرض خطرات طبیعی معرفی کرده که باید رسیدگی بیشتری به این نقاط داشت.

در این جلسه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی بیان کرد: در فرصت باقی مانده تا پایان سال شهرستان ها با تشکیل ستاد مدیریت بحران، مسائل مرتبط با راه را پیگیری کنند، امسال در نیمه دوم سال افزایش سفر و تردد را داشتیم که این امر باعث افزایش تصادفات و موارد فوتی نسبت به سال ۹۹ شده است.

مهدی زندیه وکیلی افزود: قطعا در نوروز ۱۴۰۱ افزایش سفر و تردد را خواهیم داشت و به همین دلیل باید نقاط حادثه خیز مدنظر قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید لیست کشیک تمامی دستگاه های اجرایی، فرمانداری ها و … تا ۲۵ اسفندماه ارائه شود و باید حتما مدیرکل یا معاون حضور داشته باشند، افزود: لیست کشیک بیمارستان ها همراه با شماره تلفن همراه و تلفن منزل پزشکان نیز باید برای ستاد مدیریت بحران استان نیز ارسال شود.

زندیه وکیلی تصریح کرد: با تغییر فصل با بارش باران و وزش باد روبرو هستیم و با توجه به حضور بخشی از نیروها در دستگاه های اجرایی، حضور نیروهای کشیک از اهمیت بالایی برخوردار است تا بتوان شرایط را تحت کنترل داشت، فرمانداران کوچکترین موضوعی راکه ممکن است به حادثه منجر شود حتما به دبیرخانه اطلاع دهند چراکه این آگاهی باعث عملکرد بهتر می شود.

به گزارش ایسنا، در این جلسه احمد مرزبان مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی درخصوص مشکلات محور توره-زالیان، اظهار کرد: طول مسیر ۲۵ کیلومتر است که ۷ کیلومتر آن انجام شده است، ۷ کیلومتر آن در دست اقدام است و برای ۹ کیلومتر باقی مانده تا مرز استان لرستان قرارداد خوبی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا منعقد شده است و پیمانکار تا قبل از نوروز تجهیز کارگاه خواهد داشت، اما تمامی پرتگاه ها با هماهنگی پلیس راه ایمن شده است و تنها ۳۰۰ متر مقابل روستای قلعه چی باقی مانده است که امیدواریم در روزهای باقی مانده با مساعد شدن هوا بتوانیم آسفالت انجام دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *