بیابان زدایی ۴ هزار هکتار از اراضی کویری سبزوار

۴ هزار هکتار از اراضی کویری سبزوار بیابان زدایی شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان رضوی رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار گفت: طرح احیای اراضی بیابانی با استفاده از پخش سیلاب در حوزه آبخیز کالشور سبزوار از سوی کارشناسان سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری طرح برتر کشور شناخته شد.
 عباسعلی کیانی فرد افزود: مساحت طرح مطالعاتی بیابان زدایی حاشیه کالشور سبزوار ۱۱۰ هزار هکتار است که با استفاده از ظرفیت سیلاب‌های کالشور و ذخیره سازی آب، چهار هزار هکتار بیابان زدایی در کویر منطقه برآباد در بخش روداب سبزوار انجام شده است.
وی ادامه داد: اجرای این طرح علاوه بر احیای کویر، منجر به افزایش چشمگیر تولید علوفه تا ۴۰۰ کیلوگرم علوفه خشک در هر هکتار شده که این مهم علاوه بر توسعه پایدار منطقه و ایجاد اشتغال، باعث کاهش مهاجرت و نرخ بیکاری در روستا‌های حاشیه کویر به خصوص در جنوب این شهرستان شده است.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار گفت: یکی از راه حل‌های مناسب و کارآمد برای بهینه سازی استفاده از رواناب بویژه درمناطق خشک و نیمه خشک استفاده از شبکه‌های پخش سیلاب است که این اقدام ضمن کاهش خسارت ناشی از خشکسالی و سیل، در افزایش حجم سفره آب زیرزمینی، احیای مراتع و بیابان زدایی موثر است.
وی افزود: از کل مساحت ۷۲۰ هزار هکتاری شهرستان سبزوار بالغ بر ۳۸۰ هزار هکتار مناطق تحت فرسایش بادی است که ۱۱۹ هزار هکتار آن کانون بحرانی است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *