خشکسالی آسیب جدی برای عشایر خراسان رضوی است

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی عنوان کرد: با توجه به نوع و شیوه زندگی عشایر که متکی به دام و دامداری است و با توجه به فقر مراتع استان، این قشر تلاشگر و مولد بیشترین آسیب را از ناحیه خشکسالی دیده اند.

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمد نبوی‌فرد مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی بیان کرد: با توجه به کاهش بیش از ۵۰ درصدی نزولات آسمانی در استان خراسان رضوی و با توجه به نوع و شیوه زندگی عشایر که متکی به دام و دامداری است، این قشر تلاشگر و مولد بیشترین آسیب را از ناحیه خشکسالی در خراسان رضوی دیده و در خط مقدم اثرات منفی آن قرار دارند.

او افزود: خشکسالی در حوزه مراتع موجب کاهش علوفه مرتعی معادل چهار هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال، در بخش دام با کاهش قیمت دام مولد مازاد معادل ۵۵۰ میلیارد ریال و در کاهش قیمت بره پرواری ۲ هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال و در مجموع هفت هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال خسارت به عشایر استان وارد آورده است.

مدیرکل عشایر خراسان رضوی ادامه داد: مراتع استان در گذشته ۵۰ درصد علوفه مورد نیاز دام عشایر را تامین می‌کرد که در شرایط کنونی و با توجه به فقر مراتع، این میزان به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است و عشایر چاره‌ای جز تعلیف دستی دام خود ندارند.

محمد نبوی فرد اظهار کرد: از سوی دیگر کمبود علوفه و گرانی نهاده‌ها در بازار و توان مالی اندک عشایر، این قشر را با مشکلات جدی مواجه ساخته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *