گلستان تشنه باران؛ ردپای ترک خورده خشکسالی بر تن طبیعت

مدیر کل هواشناسی گلستان با اشاره به کاهش شدید میزان بارندگی از حادتر شدن شرایط خشکسالی در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای گلستان نوربخش داداشی مدیر کل هواشناسی گلستان گفت : میزان بارندگی سال زراعی جاری ۱۹۷ و نیم میلیمتر بود که نسبت به آمار بلند مدت ۱۴۷ و ۹ دهم میلیمتر کاهش یافته است .

نوربخش داداشی افزود: با توجه به کمبود بارشی قابل ملاحظه از شروع سال زراعی تاکنون و از طرفی پیش بینی وضعیت کمتر از نرمال بارشی استان از اردیبهشت تا تیرماه، روند خشکسالی استان افزایشی و حادتر می شود.

او همچنین گفت: استان گلستان به علت کمبود بارش سال زراعی جاری بعد از استان های کرمانشاه، چهارمحال بختیاری، لرستان و گیلان رتبه پنجم را به خود اختصاص داده ، این در حالی است که کمبود میانگین بارش در کل کشور از شروع سال زراعی تا به امروز نسبت به آمار بلند مدت ۸۷.۸- میلی متر بوده است.

همچنین بر اساس اعلام شرکت آب منطقه ای گلستان رواناب رودخانه‌های اصلی استان هم با کاهش ۲۲ تا ۸۴ درصدی همراه است و نشان می‌دهد سال سختی پیش روی گلستان به ویژه در بخش کشاورزی و شرب قرار دارد.

بالابودن میزان استحصال آب منابع زیر زمینی استان هم بر بحرانی تر شدن شرایط خشکسالی افزوده و هم اکنون ۹۵درصد منابع آب زیرزمینی استان هم در حال استحصال است در حالی که براساس استاندارد هر کشور یا منطقه‌ای بیش از ۴۰ درصد منابع آب زیرزمینی خود را برداشت کند، وارد تنش خشکی شدید خواهد شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *