خسارت سرما به کشاورزی کردستان

فروردین امسال، بر اثر سرمازدگی بیش از پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به باغات و مزارع کردستان خسارت وارد شده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کردستان، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه کارگزاران بیمه محصولات کشاورزی در حال ارزیابی خسارت وارده ناشی از وقوع سرمازدگی در باغات و مزارع استان هستند، اظهار داشت: در اثر افت شدید دما به دفعات متعدد طی فروردین ماه سال‌جاری در اثر وقوع سرمازدگی بیش از پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به باغات و مزارع استان خسارت وارد شده است.

خلیل فعله‌گری اضافه کرد: کاهش نزولات آسمانی طی سال زراعی جاری، توزیع زمانی و مکانی نامناسب بارش‌ها و ادامه این شرایط طی روز‌های آینده موجب وقوع خشکسالی و کاهش چشمگیر تولیدات بخش کشاورزی خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: بیمه محصولات کشاورزی در چنین شرایطی از جمله راهکار‌های موثر در تبدیل مدیریت بحران به مدیریت ریسک و بازسازی و بازتوانی مجدد عرصه‌های کشاورزی است.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان کردستان نیز گفت: صندوق بیمه در حال ارزیابی و پایش مزارع و باغات خسارت دیده از سرمازدگی و تحت پوشش بیمه در سطح استان است که پس از تشکیل پرونده و تایید خسارت وارده، غرامت‌ها متناسب با نوع بیمه نامه مربوطه پرداخت خواهد شد.

سلیمان حیدری با بیان اینکه غرامت‌های سال زراعی ۹۹_۹۸ به حساب بیمه گذاران خسارت دیده واریز شده است، اضافه کرد: بیمه گری زراعت پاییزه و باغ در سال زراعی جاری به اتمام رسیده است، ولی بیمه زراعت بهاره، دام، طیور و شیلات در حال انجام است و کشاورزان و بهره برداران این بخش کشاورزی می‌توانند با مراجعه به دفاتر کارگزاری بیمه در شهرستان‌های تابعه نسبت به بیمه کردن واحد تولیدی خود اقدام کنند.

کردستان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *