تدوین سند آمایش سرزمینی با تمرکز بر خشکسالی‌ در خوسف

فرماندار خوسف گفت: در بحث تدوین سند آمایش سرزمینی به بحث خشکسالی‌ها توجه ویژه‌ای شود که شهرستانی با شرایط خاص با اقتصاد مبتنی بر کشاورزی و دامداری کمترین لطمه ببیند.

محمدعلی آخوندی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این شهرستان دارای ظرفیت‌های متعددی در بخش‌های محتلف است که می‌توان با استفاده از این ظرفیت‌ها زمینه‌های هر چه بیشتر توسعه شهرستان را فراهم کرد.

وی با اشاره به اینکه خوسف به عنوان نزدیک ترین شهر به مرکز استان از نظر پدافند غیر عامل بیرجند جایگاه ویژه‌ای دارد که در راستای تامین زیرساخت‌ها نیازمند توجه ویژه‌ای است، بیان کرد: با توجه به اینکه جمعیت به عنوان یکی از مهم‌ترین ملاک‌های توزیع اعتبارات است این شهرستان به دلیل جمعیت کم و از طرفی پراکندگی‌های بسیار زیاد و سهم اندک اعتبارات دولتی از نظر تامین بسیاری از زیرساخت‌ها مشکلات متعددی دارد.

وی گفت: معادن به عنوان یکی از پیشران‌های توسعه‌ای در شهرستان مطرح است که می‌تواند طی چند سال آتی با ایجاد اشتغال پایدار در شهرستان زمینه بکارگیری نیروهای بومی شهرستان و حتی سر ریز نیروی بیکار سایر شهرستان ها را جذب کند.

فرماندار خوسف بیان کرد: ۳۷ معدن فعال در شهرستان وجود دارد که از نظر میزان ذخایر مواد معدنی در استان و شرق کشور در بسیاری از کانی‌های فلزی رتبه‌های بسیار خوبی داریم.

وی با اشاره به مشکلات سرمایه گذاری و وجود شرکت‌های با بنیه علمی و اقتصادی بزرگ را یکی از مشکلات توسعه‌ای در شهرستان برشمرد و اظهار کرد: با ورود شرکت‌هایی از سایر استان‌ها بیشتر درآمدهای این معادن از استان خارج می‌شود و لازم است با ایجاد شرکت‌های تعاونی و استفاده از ظرفیت‌های داخل استان بیشتر درآمدهای معادن در خود استان صرف شود.

فرماندار خوسف ادامه داد: معادن طلای شادان، کودکان، ماهرآباد و قلعه زری از مهم‌ترین معادن طلای شهرستان و حتی استان بوده و خوسف به عنوان قطب معادن شرق کشور مطرح است.

وی گفت: در سال جاری دو کارخانه فرآوری طلا در معادن طلای کودکان و شادان به بهره برداری خواهد رسید که تحولی در شهرستان رقم خواهد خورد.

وی ادامه داد: ایجاد پست ۱۳۲ کیلو ولت در نزدیکی معادن یکی از نیازهای شهرستان بوده و نیازمند دویست میلیارد ریال اعتبار است که امیدواریم هر چه سریعتر به بهره برداری برسد.

فرماندار خوسف از پیگیری ایجاد کنسرسیومی از شرکت‌های معدنی جهت پیگیری مشکلات و ایجاد زیر ساخت‌های معادن در این معادن خبر داد و خاطرنشان کرد: با ایجاد این کنسرسیوم بسیار از مشکلات معادن به صورت متمرکز مرتفع خواهد شد.

وی ادامه داد: کشاورزی و دامدای ر از دیگر پتانسیل‌های شهرستان است که توجه و توسعه کشت و حمایت از کشت محصولات استراتژیک شهرستان از جمله عناب، زعفران، گل نرگس و پنبه مله به عنوان  یکی از زمینه‌های توسعه در شهرستان است.

فرماندار خوسف ادامه داد: کشتارگاه صنعتی دام سبک و سنگین به عنوان بزرگترین کشتارگاه صنعتی شرق کشور در سال جاری در شهرستان به بهره برداری خواهد رسید که با راه‌اندازی آن چرخه تولید گوشت قرمز در شهرستان تکمیل خواهد شد.

وی ادامه داد: کشتارگاه طیور از دیگر نیازمندی‌های شهرستان است که با بحث جانمایی و ایجاد زیرساخت‌های این کشتارگاه ایجاد شده است و به دلیل پرداخت نشدن تسهیلات این واحد پیشرفت فیزیکی این پروژه بسیار پایین است.

فرماندار خوسف اظهار کرد: پنج کارخانه فرآوری محصولات کشاورزی در شهرستان به بهره برداری رسیده است که با توجه به ظرفیت‌های شهرستان نیازمند کارخانه‌ای بزرگتر است.

آخوندی گفت: تکمیل چرخه تولید در راستای افزایش درآمد تولیدکنندگان در بخش‌های کشاورزی و دامداری بسیار حائز اهمیت است که حاصل دست رنج این قشر زحمت کش افزایش پیدا کند.

فرماندار خوسف اظهار کرد: خشکسالی یکی از معضلات بسیار مهم در شهرستان استکه در آینده نزدیک با توجه به کاهش بارندگی‌ها مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: خشکسالی‌ها و نبود آب برای کشاورزی و واحدهای صنعتی به عنوان یکی از موضوعاتی که در بحث کشاورزی و دامداری مشکلاتی برای شهرستان ایجاد خواهد کرد مطرح است.

فرماندار خوسف ادامه داد: در بحث تدوین سند آمایش سرزمینی به بحث خشکسالی‌ها توجه ویژه‌ای شود که شهرستانی با شرایط خاص با اقتصاد مبتنی بر کشاورزی و دامداری کمترین لطمه ببیند.

آخوندی با اشاره به دیگر ظرفیت شهرستان در بخش گردشگری، خاطرنشان کرد: گردشگری مذهبی، طبیعی و بافت‌های تاریخی از مهم‌ترین جنبه‌های گردشگری در شهرستان است.

زیرساخت‌های ضعیف گردشگری در خوسف 

وی گفت: علی رغم ظرفیت‌های بسیار مهم در بخش گردشگری متاسفانه زیرساخت‌های این جاذبه‌ها فراهم نشده است که نیازمند توجه ویژه‌ای است.

فرماندار خوسف با بیان اینکه با ایجاد زیرساخت‌ها، زمینه ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی را تسهیل می‌کند، افزود: با توجه به اعتبارات دولتی و سهم اندک شهرستان از این اعتبارات، لزوم ورود سرمایهگذاری‌های داخلی و خارجی را می‌طلبد و این شهرستان از همه ظرفیت‌ها برای حمایت از بخش خصوصی استفاده خواهد کرد.

آخوندی با اشاره به اینکه سند آمایش سرزمینی مبنای سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و دولتی است، خاطرنشان کرد: این سند بر اساس مفاد قانونی ماده ۳۲ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور و ماده ۲۶ قانون ششم توسعه تدوین شده است که پس از تدوین و تصویب لازم الاجرا است .

فرماندار خوسف یادآور شد: با در نظر گرفتن همه جوانب توسعه‌ای شهرستان در این سند امیدواریم هر چه سریعتر بتوانیم به عنوان یکی از شهرستان‌های برنامه محور با مبنا قرار دادن سند آمایش سرزمینی در بحث توسعه گام‌های اساسی برداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *