سرما زدگی بهاره در راه خراسان شمالی

برای سومین سال متوالی سرما زدگی محصولات باغی در خراسان شمالی ضرر و زیان زیادی را به باغداران استان و به تبع آن بازار محصولات باغی و کشاورزی خراسان شمالی وارد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بجنورد ٬ بر اساس اعلام سازمان هواشناسی خراسان شمالی٬ دمای هوای استان در نیمه شمالی از امروز به طور محسوس بین ۶ تا ۱۲ درجه سانتی گراد کاهش خواهد داشت و سردتر می‌شود.

در استان خراسان شمالی افزون بر ۴۱ هزار هکتار عرصه باغی وجود دارد و میزان تولید محصولات باغی استان نیز حدود ۳۰۰ هزار تن شامل ۳۴ نوع محصول باغی است. در سال‌های گذشته سرمای پایانی زمستان با توجه به بهار زودرس درختان و شکوفههای زمستانی٬ خسارات سنگینی را به باغ‌های استان وارد کرده به گونه‌ای که برداشت گردو در خراسان شمالی به عنوان یکی از محصولات اصلی باغ‌های خراسان شمالی به نصف کاهش یافته است.

محمد علی شریکیان مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: سرمازدگی در بهار سال ۹۹ ظرفیت تولید محصول گردو در واحد سطح را بسیار کاهش داد که این وضعیت در سال گذشته ۹۸ هم  ایجاد شده بود.

وی اظهار داشت: ظرفیت تولید گردو در استان افزون بر چهار هزار تن است اما سرمای دیررس باعث کاهش محصول از باغ های استان شد که حدود ۶۰ درصد از محصول گردوی استان از بین رفت.

 سرمای پایانی زمستان ۹۹ با باغات استان چه کرد؟ 

بر اساس پیش بینی‌ها٬ سرمای روزهای پایانی زمستان سال ۱۳۹۹ نیز خسارت سنگینی را به درختان و باغات خراسان شمالی وارد کرد. بسیاری از کشاورزان معتقدند در سال باغی ۱۴۰۰ محصول باغی چندانی در باغ‌های استان نمانده و بازار محصولات باغی بسیار پر آشوب خواهد بود.

باغداران می‌گویند: در باغ‌های خراسان شمالی با پدیده‌ای به نام «سوختن شکوفه‌ها» مواجه شدیم و به اصطلاح محلی‌ها٬ سرما سردرختی‌ها را زده و دیگر خبری از میوه‌های نوبرانه بهار هم‌چون گیلاس٬ زردآلو و گوجه سبز نخواهد بود. خسارت به درختان گردو نیز سنگین است.

رییس اداره بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز گفت: سرمای اسفندماه سال ۹۹ بیش هزار و ۳۱۷ میلیارد و ۳۷۴ میلیون ریال به بخش کشاورزی این استان خسارت وارد کرد و ۳۱ هزار و ۱۸۹ هکتار از اراضی این خطه تحت تاثیر سرما قرار گرفت.

عبدالحسین نامور افزود: از مجموع اراضی که از ناحیه سرما خسارت دیده است تنها حدود ۳۹ هکتار زیر پوشش بیمه بوده است. از مجموع اراضی خسارت دیده از ناحیه سرما ۱۴ هزار و ۹۹۰ هکتار اراضی زراعی دیم و ۱۳ هزار و ۶۸۷ هکتار اراضی زراعی آبی و مابقی باغ بوده است.

وی اظهار داشت: بیشترین خسارت سرمازدگی مربوط به مانه و سملقان، راز و جرگلان، فاروج و شیروان بوده است.

نامور گفت: بخشی از درختان بادام استان که به دنبال گرمای اواخر بهمن ماه به شکوفه نشسته بودند، با ورود جبهه بارشی اسفند ماه و کاهش محسوس دمای هوا دچار سرمازدگی شدند.برای مقابله با این سرمای خانمان سوز چه کنیم؟سال ۱۴۰۰ از راه رسید و باز هم صدای پای سرمای بهاری تن و دست باغداران را به لرزه درآورده است. حالا معدود باغ‌هایی که از شر این بلای خانمان سوز در امان ماندند هم نگران سرما هستند و باید برای مقابله با آن راهکاری داشته باشند. مدیریت مقابله با بحران جهاد کشاورزی استان در اطلاعیه‌ای از کشاورزان خواسته است با بکارگیری موارد زیر از باغات خود در برابر سرما محافظت کنند. ‌در باغات که وارد فاز گل دهی شده‌اند با سوزاندن کاه و کلش و حفظ تاج درخت مانع از  سرمازدگی شوید همچنین با مه پاشی با آب در شب مانع یخ زدگی درختان شوید. در باغاتی که هنوز گل نداده‌اند فرصت برای استفاده از روغن ولک وجود داشته و امکان به تاخیر انداختن گل دهی وجود دارد. آبیاری کف باغات می‌تواند مانع ازیخ زدگی شود.

از هرس درختان خودداری کنید. درجه حرارت داخل گلخانه ها را تنظیم و پوشش آن‌ را استحکام ببخشید . نهال‌های تازه کشت شده را با الیاف پلاستیکی پوشش دهید.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *