زمین لرزه سی سخت تجربه ای موفق در مدیریت بحران

زمین لرزه سی سخت را در کشور منحصر به فرد می دانند وجه تمایز این زمین لرزه هم در نوع و جغرافیا و فرهنگ وقوع حادثه و مهمتر از همه نحوه مواجهه مدیران ارشد با بحران است.

به گزارش ایرنا، زمین لرزه ۲۹ بهمن ماه سی سخت به رغم خسارت فراوانی که به جا گذاشت اما تلفات جانی نداشت. که این موضوع کمی نیست و آنچنان که جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در نشست ستاد بحران کهگیلویه وبویراحمد گفت اگر حتی یک نفر در این زمین لرزه فوت می کرد آنوقت نمی شد به راحتی به میان مردم رفت و عید راتبریک گفت و از آنها خواست صبور باشند و در ساخت و ساز مشارکت کنند.

اما ویژگی های فرهنگی محل وقوع حادثه نیز موضوع مهمی است. زمین لرزه در شهری به وقوع پیوسته که مردمانش همواره روح تعاون و همکاری دارند. بومیان این شهر دریافت کمک را با این شرط می پذیرفتند که تمامی مردم از آن بهره مند شوند آنها به همان اندازه که دغدغه ساخت خانه خود را دارند دغدغه ساخت شهر را هم دارند.

به عنوان مثال در حضور معاون اول رئیس جمهوری هیچ کس هیچ مطالبه شخصی مطرح نکرد آنها کمک به شهرداری برای زیباسازی ظاهر شهر و حمایت از تعاونی پنج هزار و ۴۰۰ نفری مردم شهرشان را اولویت خود می دانستند.

از سوی دیگر زمین لرزه در جغرافیایی اتفاق افتاده است که همواره جز پاکیزه ترین شهرهای ایران بوده است و حتی در این روزهای بحرانی که بسیاری در چادر زندگی می کنند و خانه های زیادی تخریب شده است باز هم نشانی از آشغال و زباله در سطح شهر نیست و همین پاکیزگی شهر آرامش بی نظیر دنا نشینان را القا می کند.

آنها مردمی هستند که کمتر تحت تاثیر گفته ها و شنیده ها قرار می گیرند به همین دلیل هر خدمتی در نظرشان می ماند و ارزشمند است و نسبت به آن سپاسگزار هستند.

آنها در حضور تمامی مسئولان کشوری که بین سی سخت و پایتخت در رفت و آمد هستند همواره از استاندار اعلام رضایت و قدردانی می کنند در واقع مردم سی سخت تحت تاثیر سیاه نمایی ها قرار نمی گیرند و همین هم ارزشمند است.

اما منظور از سیاه نمایی چیست که حتی معاون اول رئیس جمهوری به آن اشاره کرد ؛ روزهای نخست پس از حادثه بسیاری در میان مردم می چرخیدند و می گفتند تمام حرفهای مسئولان برای بازسازی شعار است و حالا که کار آنچنان پیش رفته که مدیریت زمین لرزه سی سخت در کشور ممتاز شده است مردم را می ترسانند که حمایت های دولت تا انتخابات است و پس از آن دوباره به حال خود رها می شوند.

در حالی که عملکرد مسئولان از کشوری تا استانی و خصوصا استاندار نشان داده دولت عزمش را جزم کرده است تا شیرینی تحقق وعده ها را به مردم بچشاند.

در سوی دیگر مردم این استان با ساخت و ساز بیگانه نیستند و همین هم کار کردن در این شهرستان را آسانتر می کند موضوعی که حتی وزیر راه نیز به آن اشاره کرد و گفت در بسیاری از شهرهای بحران زده حتی برای ساخت خانه ها نیز باید نیرو متخصص و کارگری پیدا کرد.

همه این ویژگی ها باعث می شود کار کردن با چنین مردمانی راحت تر باشد و در نتیجه برنامه ریزی برای خدمت رسانی به آنها نیز ثمربخش باشد.

اما مدیریت زمین لرزه سی سخت نیز ویژگی هایی دارد که در نوع خود منحصر به فرد است. به عنوان مثال همواره در بحران ها نگرانی مردم در گیر حادثه از کوچک نمایی حادثه در نظر مسئولان کشوری است اما در این حادثه استاندار از همان لحظات اولیه این اطمینان را داد که هیچ خسارتی از قلم نمی افتد چنانچه حتی برآورد خسارت به زیرساختها پس از ارزیابی خسارات واده شده به مردم قرار گرفت .

در اسکان موقت نیز زمین لرزه سی سخت تجربه ارزشمندی در اختیار مسئولان قرار داد که در نشست مدیریت بحران به آن اشاره شد. در این بحران به جای تجمع خدمات در یک نقطه واحد که باعث ایجاد بی نظمی و گاه سو استفاده می شد کنار هر خانه چادری برای اسکان موقت برپا شد و خدمات بر این اساس ارایه شد.

از همان روز سوم که نحوه خدمت رسانی تغییر کرد، از صفهای طویل هم خبری نبود.

در این بحران تجارب کشوری نیز به کار گرفته شد و به جای تمرکز اعتبارات بر روی اسکان موقت کانکسی ، تلاش شد که ساخت و سازها آغاز شود و ظرف یک ماه کار آواربرداری، پی ریزی، کسب مجوزها و غیره انجام شد که چنین روندی در ماه پایانی سال بی نظیر است. موضوعی که رئیس بنیاد مسکن کشور روی آن تاکید داشت و گفت در این بحران تصویب اعتبار، ابلاغ مجوز ها به بانکهای استانی و ساخت و سازها با چنان سرعتی انجام شد در کشور بی نظیر است.

علیرضا تابش حتی میزان تسهیلات اعطایی در این شهرستان را نیز بی سابقه دانست.

درنهایت اما صحبت دلگرم کننده معاون رئیس جمهوری بخشی از فشارهای روانی که این روزها روی مردم است را برداشت.

اسحاق جهانگیری گفت هرکجا و هر لحظه ای که استاندار و بنیاد مسکن اعلام کند که نیاز به اعتبار بیشتری برای بازسازی شهر و یا تسهلات هست بلافاصله دولت آن را تصویب و ابلاغ خواهد کرد و این یعنی حجت تمام است و مردم فقط باید تلاش کنند تا آنگونه که مسئولان گفته اند با مشارکت خود سرعت بازسازی را بالا ببرند تا پاییز ۱۴۰۰ را در گرمای خانه هایشان بگذرانند.

دولت تاکنون ۴۳۰ میلیارد تومان  اعتبار بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت برای بازسازی شهر سی سخت مصوب و ابلاغ کرده و  رئیس جمهوری وعده داده است تا مرداد ماه امسال بازسازی این شهر به اتمام خواهد رسید.

بدنبال زلزله سی سخت ؛۶ هزار و ۵۰۰ واحد درخواست ارزیابی داشتند ؛ بیش از ۴ هزار واحد خسارت دیده و یک هزار و ۲۰۰ واحد باید تخریب کامل شود.

آواربرداری ۳۰۰ واحد مسکونی در سی سخت پایان یافته و پروانه ساختمانی ۲۰۰ واحد برای اغاز نوسازی صادر شده است .

پی کنی ۱۰۰ واحد و فونداسیون ۵۰ واحد مسکونی نیز انجام شده است که تلاش مجموعه دولت و تمامی نهادها بر این است که در موعد مقرر منازل تحویل مردم شود.

زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر ساعت ۲۲ و پنج دقیقه و ۳۴ ثانیه شب ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۹ شهر سی ‌سخت مرکز شهرستان دنا را لرزاند.

زلزله در فاصله ۱۰ کیلومتری سی‌سخت در کهگیلویه و بویراحمد ، ۱۹کیلومتری کمه در استان اصفهان و ۲۴ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داد.

این زلزله تلفات جانی نداشت اما خسارت زیادی به خانه ها و زیرساخت های شهر سی سخت وارد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *