مردم «هلیلان» در نبود سوخت کافی، برای گرما به سوزاندن درختان روی آورده‌اند

محرومیت مردم «هلیلان» داستانی تکراری است که برای استان ایلام مشهود است. در این رابطه، نبود سوخت کافی در زمستان برای این مردم، آنان را مجبور کرده تا از هیزم برای گرم نگه داشتن منازل استفاده کنند.

مردم «هلیلان» در نبود سوخت کافی، برای گرما به سوزاندن درختان روی آورده‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، سرما چندی است بساط خود را در بسیاری از نقاط کشور پهن کرده است؛ اما شهرستانی همچون هلیلان هنوز به صورت صد درصد از نعمت لوله‌کشی گاز محروم است و نفت سفید به راحتی و به میزان کافی در اختیار شهروندان و روستاییان زردلانی قرار نمی‌گیرد که در این راستا مشکلات زیادی برای این مردم ایجاد شده است.

موضوع نبود امکانات، بخصوص نفت سفید در جایگاه‌های عرضه سوخت هلیلان به قصه یک تراژدی تکراری برای مردم محروم روستانشین زردلان تبدیل شده است. قصه‌ای که زیرسایه بی‌توجهی برخی مسوولین، داد مردم روستانشین محروم را درآورده است.

برخی از مردم این روستا می‌گویند که مسوولان مربوطه باید نسبت به افزایش تانکرهای عرضه نفت اقدام کنند تا مردم با ایجاد صف‌های طولانی در سرمای زیر صفر با مشکلات دیگری مواجه نشوند.

برخی دیگر نیز گلایه می‌کنند که چرا تمامی نقاط کشور گازکشی است اما هلیلان محروم از چنین نعمتی برخوردار نیست؟ 

مردم هلیلان محرومی که هنوز مشکل کمبود و نبود نفت برای گرم کردن فضای کوچک خانه هایشان و ایستادن در صف‌های طولانی نفت دارند.

قطع درختان و سرمایه‌های سبز در نبود نفت و گاز/ وعده‌های بدون نتیجه مسوولین پایانی ندارد 

صفایی یکی از اهالی روستای زردلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، در خصوص وضعیت نامناسب توزیع نفت در زردلان، می‌گوید: ما مردم محروم باید به وعده‌های برخی مسوولین عادت کنیم این وعده‌ها پایانی ندارد. وضعیت توزیع نفت در بین برخی خانواده‌ها در روستاها پاسخگوی نیاز آنها نیست.

وی افزود: گذراندن شب‌های سرد و یخبندان در هلیلان برای بسیاری از خانواده‌ها طاقت فرساست این در حالی است که بایستی شرکت بخش فرآورده‌های نفتی به موقع، توزیع نفت سفید خصوصا در روستاهای محروم را در اولویت قرار دهد.

این شهروند هلیلانی تصریح کرد: وضعیت در زردلان مناسب نیست؛ به طوری که بسیاری از خانواده‌ها مجبورند برای گرم کردن خانه هایشان به هیزم و قطع درختان روی آورند.

هیچ مسوولی به فکر هلیلان نیست

جلیلیان نیز یکی از اهالی هلیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: با توجه به سرمای هوا و وجود کودکان خردسال در منازل، مردم برای گرم نگه داشتن منازل به نفت احتیاج دارند، از رسانه‌ها می‌خواهیم صدای ما را به گوش مسوولین برسانند.

وی افزود :دولت بارها تاکید کرده که مسوولین نگاه ویژه‌ای به مناطق محروم خصوصا روستاها داشته باشند؛ ما این نگاه را نه تنها نمی‌بینیم، بلکه امروزه شاهد برخی بی‌تدبیری‌ها از سوی عده‌ای از مسوولین ناکارآمد هستیم.

نبود گاز و مخاطرات مالی و جانی

جعفری، یکی دیگر از مردم روستای هلیلان نیز می‌گوید: عدم گازرسانی به زردلان، مشکلات بسیاری را از جمله آتش‌سوزی به وجود آورده، چندی پیش چنین حادثه تلخی رخ داد و تمامی اموال و خانه یکی از اهالی در آتش سوخت.

گاز رسانی به روستاها و توزیع نفت در مناطق محروم و کم برخوردار از مولفه‌های مورد تاکید مقام معظم رهبری برای دور شدن کشور از محرومیت بوده است، انجام این مهم باعث می‌شود تا روستاییان با استفاده از سوخت‌های ساده‌تر برای ادامه زندگی و کار در روستا انگیزه بیشتری داشته باشند؛ اما دیده می‌شود در شهرستان هلیلان، روستای زردلان هنوز از بخاری‌های نفتی استفاده می‌شود و بعضا نیز برای گرم نگه داشتن محیط خانه درختان قطع می‌شوند.

سوخت رسانی به هلیلان، به صورت منظم درحال انجام است

در این راستا نیز علی اصغر چاغروندی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: امسال بهترین سال توزیع نفت سفید در زردلان بوده است و ما و مجموعه همکاران به صورت جد پیگیر مطالبات مردم بوده و هستیم.

وی افزود: با توجه به توزیع ۲ هزار و ۲۳۷ متر مکعب نفت سفید در بین خانوارهای هلیلانی و تعداد ۲ هزار و ۸۷۶ خانوار عدم برخوردار از گاز میانگین ۷۷۷ لیتر برای هر خانوار محاسبه می‌شود.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایلام تصریح کرد: با عنایت به اینکه تا ۱ بهمن سهمیه ۷۴۰ لیتر بوده است؛ سهمیه‌های قبلی کاملا جذب شده و امروز هم یک نفتکش سوخت به هلیلان ارسال می‌شود.

گفتنی است، دهستان زردلان از توابع شهرستان هلیلان در ۲۱۰ کیلومتری ایلام قرار دارد این شهرستان زیر نظر استان ایلام بوده است و قدمتی چند هزار ساله دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *