اطلاعیه‌های تعطیلی، تنها تعریف از آلودگی هوا در اهواز

پای آلودگی هوا در اهواز از گلیمش درازتر شده است و دیگر حتی زور مسؤولان به آن نمی‌رسد، اینجا کار از مشکلات تنفسی گذشته و همه ترجیح می‌دهند منتظر صدور اطلاعیه تعطیلی از فرمانداری باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، پای آلودگی هوا در اهواز از گلیمش درازتر شده است و دیگر حتی زور مسؤولان به آن نمی‌رسد، اینجا کار از مشکلات تنفسی گذشته و همه ترجیح می‌دهند منتظر صدور اطلاعیه تعطیلی از فرمانداری باشند تا با تعطیل شدن مدرسه بچه‌هایشان، بعدازظهر را در پارک محله نفسی تازه کنند!

اهوازی‌ها تعریفی جز اطلاعیه‌های تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا که گاهی اوقات نیز حتی با تاخیر اعلام می‌شود از فرمانداری ندارند، اطلاعیه‌ای که عملا گره‌ای از مشکلات مردم نمی‌گشاید و اگر کارکرد فرمانداری در حل معضل آلودگی هوا را این بدانیم با نبود فرمانداری نیز می‌توان این اطلاعیه‌ها را از ستاد بحران استان دریافت کرد.

سامانه کنترل کیفی هوای محیط زیست کشور نیز علی‌رغم اینکه کیفیت هوای همه جا را دارد اما در اقدامی انتحاری، عقربه‌هایش که به حوالی اهواز می‌رسد  بیشتر از حد مجاز می‌شود، مسؤولان که می‌گویند مسئله مهمی نیست و خیلی وقت‌ها حتی با وجود آلودگی خیلی فراتر از حد مجاز، هوا را گل و بلبل اعلام می‌کنند پس با توجه به این شواهد با بزرگان در راستای شکستن کاسه‌ها و کوزه‌ها بر سر این سامانه هم‌سو می‌شویم!

چرا وضع اهواز این است؟

فاضل عبیات، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان در جلسه کارگروه آلودگی هوای شهرستان اهواز که در سومین روز هفته هوای پاک برگزار شد، با اشاره به اختلاف موجود در گزارش‌هایی که از عوامل آلودگی هوای اهواز در این جلسه ارائه ‌شد عنوان کرد: در حال حاضر درباره میزان سوزاندن گازهای همراه نفت، بنزین یورو۴، اقدامات فولاد، شرکت کربن بلک و تنگی نفس‌های پاییزه در اهواز اختلاف نظر داریم که باید این آمارها روشن شود.


عبیات با اشاره به پرسش‌ها و مطالبات شهروندان و دانش آموزان نسبت به آلودگی هوا افزود: در این نشست هر کدام از دستگاه‌ها عملکرد مثبت خود را ارائه کردند اما سوال این است که اگر این اقدامات صورت گرفته چرا وضع شهر اهواز این است؟

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به لزوم دخالت کارشناسان و ارگان‌های مربوطه برای شفاف‌سازی آمارها گفت: گزارش‌هایی که ما و اداره کل محیط زیست از بنزین و نفت داریم، با آنچه در این نشست ارائه شد، متفاوت است که این اختلاف باید در بازدیدهای میدانی حل شود.

وی آلودگی‌های شرکت فولاد خوزستان را یادآور شد و افزود: در بازدیدی که از یکی از روستاهای اطراف این شرکت داشتیم، اگر چه این روستا توسط شرکت فولاد تملک شده اما نشان می‌دهد که فولاد به مسؤولیت‌های اجتماعی خود عمل نکرده و اهالی این روستا از بیماری های پوستی رنج می‌برند.

شرکت‌های نفتی برای کاهش آلودگی کاری نکردند

محمدجواد اشرفی، مدیرکل محیط‌زیست خوزستان نیز کاهش آلودگی‌های نفتی را مطالبه همه مردم خوزستان عنوان کرد و گفت: همه مشکلات تاسیسات نفتی را نباید به تحریم‌ها نسبت دهیم زیرا تحریم‌ها در سه سال گذشته اعمال شده در حالی که این شرکت‌ها پیش از این نیز اقدامی برای کاهش آلودگی انجام نداده اند.

وی افزود: درخواست مردم خوزستان این است که شرکت‌های نفتی به تناسب درآمدهای خود برای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی نیز هزینه کنند، زیرا ساکنان این استان بیش از همه تحت تاثیر این آلودگی‌ها هستند.

۱۲۲روز هوای ناسالم در ۱۰ماه

اشرفی در رابطه با شاخص اندازه‌گیری ریزگردها عنوان کرد: شاخص اندازه‌گیری ذرات ریز با اندازه ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) نیز از ابتدای امسال تاکنون نشان می‌دهد که امسال ۱۳ روز هوای پاک، ۱۳۹ روز قابل قبول (سالم)، ۱۲۲ روز هوا ناسالم برای گروه های حساس، ۲۱ روز ناسالم و یک روز خطرناک رخ داده است.

وی افزود: بر اساس شاخص اندازه گیری ذرات معلق در هوا با اندازه ۱۰ میکرون (PN۱۰) که شاخص اندازه‌گیری گرد و غبار است،  اهواز در ۱۰ ماهه امسال، ۱۰ روز هوای پاک، ۲۵۶ روز قابل قبول (سالم)، ۳۳ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و پنج روز ناسالم را شاهد بوده است.

مروری بر شرح وظایف

اشرفی پرسش‌های شهروندان درباره تعطیلی مدارس و ادارات در شرایط آلودگی هوا را یادآور شد و گفت: بر اساس قانون هوای پاک، هواشناسی باید ۹۶ ساعت قبل شرایط پایداری هوا و وارونگی دما را به وزارت بهداشت (دانشگاه علوم پزشکی اهواز) اعلام کند و این دانشگاه نیز حداکثر ۱۲ ساعت بعد، شرایط اضطرار را اعلام کند، بنابراین برای اعلام تعطیلی باید دستگاه‌های متولی به تکلیف خود عمل کنند.

وظایف و مسئولیت‌های فرمانداران در هشتادمین جلسه تاریخ ۲۸ مهر سال ۱۳۷۷ شورای عالی اداری در اجرای مفاد تبصره ۳۱ قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ۲۴ماده و ۱۶ تبصره مورد تصویب قرار گرفت که اتخاذ تدابیر و اعمال هماهنگی لازم به منظور پیشگیری، کنترل و مهار بحران های ناشی از حوادث و بلایای طبیعی از قبیل سیل و زلزله و نظارت بر حفظ و حراست از منابع طبیعی و محیط زیست و استفاده بهینه از منابع و امکانات بالقوه و موجود شهرستان در این راستا بخشی از این قانون بود.

حال باید دید با توجه به شرح این وظایف توسط قانون، فرمانداری اهواز تا چه زمانی در قبال بحران فراگیر آلودگی هوا در اهواز به صدور اطلاعیه‌های تعطیلی اکتفا خواهد کرد، آیا وقت آن نرسیده که برای پیشگیری، کنترل و مهار بحران آلودگی هوا گامی موثر برداشته شود؟ یا باید همچنان به پای بیش از گلیم دراز شده‌ آلودگی هوا در اهواز عادت کرده و دم برنیاورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *