سهم ۳۸ درصدی آلاینده‌های گازی خودروهای سواری در هوای پایتخت

به گزارش ایرنا، سید محمد مهدی میرزایی قمی روز یکشنبه ضمن گرامیداشت هفته ملی محیط زیست (۱۶ تا ۲۲ خرداد) اظهار کرد: در خصوص ذرات معلق نیز کامیون‌ها با ۱۵.۷ درصد رتبه اول و خودروهای سورای با ۱۳.۹ درصد رتبه دوم و موتورسیکلت‌ها در این آلایندگی با ۱۰.۱ درصد رتبه سوم را دارند.

وی در خصوص میزان سهم منابع متحرک در انتشار سالانه گازها و ذرات معلق در شهر تهران افزود: براساس آخرین سیاهه انتشار شهر تهران در سال ۱۳۹۶ سهم منابع متحرک در انتشار سالانه آلاینده‌های گازی ۸۳ درصد و در تولید ذرات معلق ۶۱ درصد است.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف اصلی انجام معاینه فنی خودروها کاهش آلودگی هوا و انطباق خودروها با مقررات حاکم بر انتشار گازهای آلاینده در چرخه تردد و در نهایت دستیابی به محیطی سالم در حوزه شهری است.

به گفته میرزایی قمی، ماهیت اصلی حوزه فعالیت مراکز معاینه فنی خودرو محیط زیستی و در راستای دستیابی به هوایی پاک و سالم با کنترل آلاینده‌های ناشی از منابع متحرک است و این ادله علمی نشان می‌دهد برای منابع متحرک بایستی چاره اندیشی و وضعیت آلایندگی آنها به صورت مستمر پایش و تحت کنترل باشند.

وی در ادامه در ارتباط با تاثیر اجرای معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا در شهر تهران گفت: براساس نتایج سیاهه انتشار شهر تهران در صورت اجرای دقیق معاینه فنی برای وسایل نقلیه پایتخت می‌توان انتظار داشت حداقل میزان انتشار آلاینده منواکسیدکربن ۲۳ درصد، آلاینده ترکیبات آلی فرار ۱۷ درصد و آلاینده اکسیدهای نیتروژن ۸ درصد کاهش یابد.

وی ادامه داد: ذکر این نکته حائز اهمیت است که در محاسبات فرض گردیده که خودرو توانسته با انجام دقیق و به هنگام معاینه فنی و رعایت شرایط نگهداشت صحیح خودرو براساس توصیه خودروساز، سطح استاندارد آلایندگی خود را در پروسه پس از تولید و در هنگام بهره برداری و تردد نیز حفظ نماید. بدان معنا که به عنوان مثال یک خودرو با استاندارد تولیدی یورو۲ بتواند با انجام معاینه فنی و پایش صحت عملکرد کاتالیست در شرایط استاندارد یورو ۲ باقی بماند.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی در خصوص افزایش اثربخشی معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا و تصادفات تاکید کرد: مشارکت حداکثری شهروندان به رعایت الزامات انجام معاینه فنی، انجام وظایف دستگاه‌های دارای تکلیف در حوزه معاینه فنی در بخش نظارت دقیق بر عملکرد مراکز معاینه فنی، اصلاح و بهبود ضوابط معاینه فنی، کاهش سن معافیت معاینه فنی، اصلاح نحوه نرخ گذاری و تعیین تعرفه معاینه فنی متناسب با رشد هزینه‌ها، تشدید کنترل معاینه فنی خودروها و افزایش درگاه‌های کنترلی نظیر پیش نیاز داشتن گواهی معاینه فنی برای بیمه شخص ثالث، ایجاد بسترهای قانونی جهت الزام داشتن معاینه فنی از کلانشهرها برای تردد در همان کلانشهر می‌تواند راهکارهایی جهت ارتقای سطح کیفی خدمات و کارایی معاینه فنی در بحث کاهش آلودگی هوا و تصادفات باشد.

میرزایی قمی با تاکید بدین موضوع که اجرا و پیاده سازی صحیح هر قانون و تحقق نتایج مورد انتظار از آن در بهبود و رفع یک معضل اجتماعی نیازمند مشارکت آگاهانه شهروندان است، یادآور شد: از آنجاییکه عدم رعایت قانون توسط یک فرد می‌تواند تبعات و مخاطرات اجتماعی برای سایرین داشته باشد لازم است شهروندان به عنوان یک مسوولیت اجتماعی در جایگاه ضابط قانون ایفای وظیفه نموده و علاوه بر تلاش در رعایت قانون، دیگران را نیز به آن تشویق نمایند. قانون مربوط به الزام انجام معاینه فنی و استفاده از خودروی ایمن از این قاعده مستثنی نیست.

وی با اشاره بدین مساله که ماهیت حوزه فعالیت مراکز معاینه فنی خودرو محیط زیستی و در راستای دستیابی به هوایی سالم با کنترل آلاینده‌های ناشی از منابع متحرک است، افزود: در مراکز معاینه فنی، خودروها از دو منظر آلایندگی و ایمنی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: خرابی و نقص فنی در هر یک از آزمون‌ها و بخش‌ها می‌تواند به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در افزایش آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک تاثیر گذار باشد.

به گفته وی، وجود نقص ایمنی در خودرو عامل بروز تصادف و یا در حالت خوشبینانه توقف خودرو در کنار گذر می‌گردد که این مساله خود موجب کندی حرکت سایر خودروها و بحث ترافیک و تبع آن افزایش آلودگی هوا می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *