چهارمحال و بختیاری در صدر خشک‌ترین استان کشور قرار دارد

معصومه نوروزی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان بارش‌های استان در سال آبی جاری (یکم مهر سال ۱۴۰۲ تا ۱۰ خرداد ۱۴۰۳) در مقایسه با میانگین بلندمدت به میزان ۱۰۲ میلیمتر معادل ۱۶ درصد کاهش دارد که بنابر گزارش مرکز ملی خشکسالی، بیشترین میزان کاهش بارش‌ها در کشور بوده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که میانگین دمای استان در سال آبی جاری حدود ۱.۵ (یک و نیم) درجه سانتی‌گراد افزایش داشته که همین موضوع تبخیر منابع آب موجود در استان را تشدید کرده است و به خشکسالی در استان دامن می‌زند.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر مدیریت منابع آب موجود در استان، تصریح کرد: نحوه مدیریت باید در سطح عالی باشد بطوریکه در کنار رعایت الگوی مصرف در بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب، برای مهار آب‌های سطحی در استان نیز برنامه داشته باشیم.

نوروزی افزود: با توجه به اینکه بارش‌های فصل بهار و تابستان به شکل باران و رگباری است و به صورت روان‌آب در سطح شهرها شکل می‌گیرد از همین رو برای نفوذپذیری این آب‌ها به سفره‌های زیرزمینی باید برنامه و طرح داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به افزایش ملایم دمای استان برای روزهای آینده، گفت: افزایش دما برای دماهای طول روز رخ می‌دهد و طی روزهای آینده نوسانات دمایی خاصی برای استان پیش‌بینی نمی‌شود.

به گزارش ایرنا، در سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ چهارمحال و بختیاری شانزدهمین سال متوالی خشکسالی خود را پشت سر گذاشت.

افزایش دمای هوا و تبخیر آب نیز در وقوع این خشکسالی‌ها تاثیرگذار بوده است.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه ۲ رودخانه زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *