شمارش معکوس برای پایان دغدغه‌های آبی در شیروان

به گزارش ایرنا، خشکسالی در خراسان شمالی روایت آشنایی است که بیش از یک دهه مردم این خطه با آن دست و پنجه نرم می کنند.

این پدیده طبیعی هر روز نمود عینی‌تری در استان پیدا می‌کند و روستاییان بیشتر با آن درگیر هستند به گونه ای که چاه ها و چشمه های این مناطق هر روز کم آب تر از دیروز می شود.

بررسی میدانی خبرنگار ایرنا نیز نشان می دهد که برخی از روستاهای شیروان خراسان شمالی با کمبود، افت شدید آب و ساعت ها قطعی مواجه هستند و بسیاری از اهالی را در مصرف آب برای رفع نیازی های روزانه کلافه و زحمت آنان را دو چندان می کند.

شمارش معکوس برای پایان دغدغه‌های آبی در شیروان

خشکسالی در این استان به‌ حدی جدی شده که مسوولان و سیاستگذاران در دوره های مختلف نیز بارها تلاش داشته اند تا با اجرای طرح‌های متعدد تنش آبی را برطرف کنند اما اغلب این طرح‌ها در حد حرف باقی مانده و در عمل اقدامی برای آن انجام نشده است تا اینکه پس از سال‌ها چشم‌انتظاری به همت دولت سیزدهم دستورات جدی‌تری برای رفع این مشکل صادر و طرح جهاد آبرسانی در آن آغاز شد.

طرحی که در قالب چهار مجتمع روستایی “پایین دست شیرین دره” مانه، “کهنه جلگه”، “پرسه سو” رازوجرگلان و “زیدرسرانی” شیروان در استان اجرا می شود و اکنون براساس اعلام مسوولان آب و فاضلاب استان، مجتمع زیدر سرانی برای بهره مندی ۴۰ روستای شیروان از آب شرب پایدار در آستانه بهره برداری است.

شمارش معکوس برای پایان دغدغه‌های آبی در شیروان

هزینه ۷۰۰ میلیارد ریالی برای تامین آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌شمالی با اشاره به پیشرفت ۹۸ درصدی مجتمع آبرسانی «زیدرسرانی» شیروان می گوید: ۷۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل این مجتمع آبرسانی و بهره مندی ۴۰ روستا از آب شرب سالم و بهداشتی هزینه شده است.

رضا عطایی می افزاید: طرح جهاد آبرسانی در قالب چهار مجتمع روستایی “پایین دست شیرین دره”، “کهنه جلگه”، “پرسه سو” و “زیدرسرانی”در استان اجرا می شود.

وی ادامه می دهد: مجتمع آبرسانی «زیدرسرانی» شیروان از طرح های مهمی است که شهریورماه امسال بهره برداری و ۱۴ هزار نفر از روستاییان از آب شرب این مجتمع بهره مند خواهند شد.

عطایی خاطرنشان می کند: از ابتدای این طرح تاکنون بالغ بر هشت هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب شرب، ۱۶۰ کیلومتر خط انتقال، ۱۶ باب ایستگاه پمپاژ و ۹۰ کیلومتر عملیات اصلاح و توسعه انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌شمالی یادآور می شود: با تکمیل مجتمع های آبرسانی در قالب طرح جهاد آبرسانی ۱۶۴ روستای خراسان شمالی از نعمت آب پایدار بهره مند می شوند.

شمارش معکوس برای پایان دغدغه‌های آبی در شیروان

خراسان شمالی در منطقه خشک و نیمه خشک ایران قرار گرفته است که علاوه بر این موضوع در دهه های اخیر وقوع پدیده تغییر اقلیم، یکی از عوامل تاثیرگذار بر منابع آبی این استان بوده است.

۳۵۸ هزار و ۲۹۸ مشترک آب و فاضلاب در سطح استان از خدمات این شرکت بهره مند هستند.

شهرستان شیروان به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *