آلودگی اصفهان ۷ برابر شاخص سازمان بهداشت جهانی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، پنجمین نشست صمیمی «مسئولین پاسخ می‌دهند» با دعوت از مدیران و مسؤولان سازمان محیط زیست، در آغاز هفته محیط‌زیست برای پاسخ به سوالات خبرنگاران در مجتمع مطبوعاتی اصفهان برگزار شد.  

احمدرضا  لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، پیرامون چالش آب و هوای اصفهان و بهبود کیفیت محیط زیست اظهار داشت: حائز اهمیت‌ترین چالش‌های استان اصفهان آلودگی هوا است که در نیمه دوم سال تشدید می‌یابد و نیازمند عملکرد صحیح ۲۳ واحد اجرایی برای داشتن یک هوای مطلوب است. پس از آن نیاز آبی و حقابه زاینده رود و در آخر فرونشست است که فرایندی جبران نا‌پذیر می‌باشد و در صورت رخداد امکان جبران آن وجود ندارد. 

وی با اشاره بر تدوین سند هوای پاک گفت: این سند باید به تمامی ارگان‌ها ابلاغ می‌شد تا اقدامات مربوطه صورت بگیرد و بند ۱ این قانون به حفظ حقوق عامه مربوط است و تمامی ارگان‌هایی که منجر به آلودگی هوا می‌شوند باید در این زمینه پاسخگو باشند و از سوی وزارت کشور، فرمانداری‌ها، وزارت ارشاد و… باید اقدامات مربوطه انجام شود. شرایط مختلف در یک سند تنظیم و پس از ابلاغ به شورای برنامه ریزی به ارگان‌های مختلف ارائه شده است. 

لاهیجان‌زاده با اشاره به خروج نیروگاه شهید منتظری از محل فعلی به شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان افزود: این پروژه مدتی‌ است کلید خورده و در جاده نائین مکان‌یابی شده تا نیروگاه فعلی با راندمان کمتر به نیروگاه جدید با راندمان بیشتر انتقال یابد. تامین تسهیلات ارزی برای احداث این نیروگاه ضروری است و با احداث نیروگاه جدید نیروگاه فعلی تعطیل می‌شود که در صورت تامین اعتبار ۳ تا ۴ سال دیگر افتتاح می‌شود. 

وی در خصوص اعلام جرم برای کوره‌های آجرپزی، ریخته‌گری و طلا سازی گفت: عمده کوره‌های آجرپزی سنتی هستند و امکان نصب غبارگیر بر آن‌ها امکان پذیرنیست. با کشف کوره‌های آجرپزی غیرمجاز و حکم قضایی ۴۴ واحد را پلمپ کردیم و پس از آن به کوره‌ها در مورد بهینه سازی ابلاغیه صادر شد که در صورت انجام نشدن بهینه سازی پلمپ خواهند شد. همچنین در کارگروه آلودگی هوا تصویب شد در دو ماهی که آلودگی هوا به اوج می‌‌رسد این کوره‌ها غیرفعال باشند  که با کمک مجموعه قوه قضائیه غیرفعال سازی  ۳۰۰ کوره آجرپزی صورت گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اضافه کرد: واحد‌های ریخته‌گری که منجر به آلودگی هوا می‌شدند باید از شهر خارج می‌شدند که با جانمایی زمین و ایجاد شهرک در علویجه تعدادی از کارگاه‌ها انتقال یافتند و پس از آن به دنبال انتقال موزائیک‌سازی‌ها با مکان‌یابی تا پایان ۱۴۰۳به خارج از شهر هستیم. ۹۰ کارگاه اصلی طلاسازی نیز به همین صورت در شهرک صنعتی جی به تعاونی طلاسازان تحویل داده شد و امکانات امنیتی تا ۳ سال آینده فراهم می‌شود.

لاهیجان زاده با اشاره به فعالیت‌هایی که در منطقه سجزی  صورت گرفته است تصریح کرد: کارگاه‌های ریخته‌گری ذوب در این منطقه با نصب غبارگیر در حال افتتاح هستند.  

وی در مورد اقداماتی که برای آلودگی هوا در دست اقدام است از جایگزینی تاکسی‌های فرسوده خبرداد و گفت: ۱۴۹۸ پایش روزانه و شبانه در دوماه گذشته از مراکز صنعتی داشتیم که طی آن برخورد‌های قضایی با واحد‌های متخلف صورت گرفت. بزرگترین پایگاه‌های انرژی خورشیدی در سه راه کوهپایه در حال احداث است که ۴۰۰ مگاوات آن را بخش خصوصی تقبل کرده است. توسعه ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در حال انجام است که برخی از ایستگاه‌های غیرفعال در حال راه‌اندازی مجدد است. همچنین با تعطیل شدن کوره‌های آجرپزی شاهد بهبود کیفیت هوا در ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در منطقه قهجاورستان هستیم.  

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از اقداماتی که در راستای هوشمندسازی مناطق محیط زیست انجام شده به دوربین‌های خریداری شده دید در شب اشاره کرد و افزود: قرار است به زودی از این دوربین‌ها رونمایی کنیم که می‌توانند تاثیر زیادی برای حفاظت از مناطق داشته باشند. همچنین استفاده از پهپاد در راستای بهبود پوشش گیاهی در دستور کار ما قرار گرفته است. 

وی با اشاره به اعلام جرم برای شرکت آب منطقه‌ای و وزارت نیرو برای حقابه تالاب گاوخونی و رودخانه زاینده‌رود گفت: با استناد به این شکایت و حمایت قوه قضاییه سد رودشتین بازگشایی شد و پس از ۱۲ سال این مهم به وقوع پیوست. 

لاهیجان‌زاده میانگین آلودگی هوای اصفهان را در سال ۱۴۰۱، ۳۷ میکروگرم اعلام کرد و گفت: طبق شاخص سازمان بهداشت جهانی استاندارد این شاخص ۵ میکروگرم است که آلودگی اصفهان حدود ۷ برابر شاخص سازمان جهانی است. 

وی با تاکید بر لزوم تولید خودروی استاندارد گفت: خودروهای با تولید سوخت فسیلی در جهان در حال منسوخ شدن است و نیازمند تولید خودرو هیبریدی و برقی و همچنین تولید سوخت استاندارد برای خودروهای با سوخت فسیلی برای مدیریت آلودگی هوا هستیم. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تاکید کرد: ایجاد صنایع جدید سال‌هاست در اصفهان و ۵۰ کیلومتری آن اشباع شده است و طبق طرح آمایش با واحدهایی که بر خلاف این طرح باشند مخالفت می‌کنیم. واحد‌های غیرمجاز در منطقه سجزی غیرفعال شدند و سیستم‌های جدید را تاسیس کردند. 

لاهیجان زاده به یکی از مهمترین دستاوردهای اصفهان اشاره کرد و گفت: از سال گذشته تا کنون ۵۰ بیمارستان با شرکتی که پسماند‌های عفونی را می‌سوزاند قرار داد بسته‌اند که تحول عظیمی در این زمینه است و رتبه اول کشور در پسماندسوزی هستیم.

پایان پیام/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *