وقوع ۴۴ مورد مخاطره طبیعی و سوانح انسان ساز در کشور

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس،محمد حسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران،  شنبه ۶ آبان ماه ۱۴۰۲ در برنامه صف اول گفت: هنگام خروج منطقه ای از شرایط عادی این منطقه وارد شرایط بحران میشود و این بحران می‌تواند در زمینه مخاطرات طبیعی و سوانح انسان ساخت باشد همچنین درجات مختلفی هم دارد که حالت عادی را به حالت بحران تبدیل میکند.

نامی ضمن اشاره به سیل سال گذشته در  امام زاده داوود، گفت:در سیل سال گذشته زمانی که توده مونسون وارد کشور شد رفتار این توده غیر قابل پیش بینی بود و در زمان اندک حجم عظیمی از نزولات آسمانی در یکی از حوزه های آبریز بالای امام زاده که محل عبور این آب ها بود، سرازسیر شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران گفت:در برخی از موارد صرفا ۵ میلیمتر بارندگی داریم که امکان عبور این حجم از بارندگی وجود دارد اما گاهی میزان بارندگی به اندازه قابل توجهی افزایش پیدا میکند که منطقه را در شرایط بحران قرار میدهد.

نامی ادامه داد: ما به دنبال هوشمند سازی سازمان مدیریت بحران هستیم تا بتوانیم قبل از بروز حادثه شبیه سازی را انجام بدهیم تا نسبت به خطرات احتمالی آگاهی پیدا کنیم و بتوانیم اقدام مناسبی را در مواجهه با آن داشته باشیم.

محمد حسن نامی افزود: در زمان بروز حادثه،باید کمک رسانی و بازسازی  برای منطقه ای که تحت تاثیر مخاطره طبیعی است انجام شود  حتی قانون هم برای این زمینه مواردی را درج کرده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: از ۶۴ مخاطره طبیعی و سوانح انسان سازکه در جهان رخ داده حدود ۴۴ مورد در کشور به وقوع پیوسته است .  اگر بخواهیم به لحاظ خطری که این سوانح ایجاد میکنند تقدم و تاخری داشته باشیم به ترتیب باید به سیلاب ،زلزله، آتش سوزی، فرونشست، زمین لغزش، رانش زمین،خشکسالی، سرمازدگی ،گرمازدگی ، ریز گرد و بقیه موارد اشاره کرد.

نامی افزود:برخی مناطق دارای طبیعت خاص خودشان هستند مثلا گرما طبیعت جنوب کشور  است یا بادهای موسمی در سیستان و بلوچستان سال ها موجود بوده  اما شرایط به گونه ای است که وقتی مخاطره دیگری مانند خشکسالی به آن ها اضافه میشود منطقه را با مشکل مواجه میکند که بایستی به این عزیزان کمک رسانی انجام بشود.

رئیس سازمان مدیریت بحران در ادامه گفت:به دستور معاون اول رئیس جمهور بسته های معیشتی، کمک های بلاعوض و دیگر کمک رسانی ها به این منطقه ادامه خواهد داشت.

نامی گفت: امروز در کشور ۱۴۴ هزار و ۶۲۰ کیلومتر رودخانه بجز آن ۲۰۴۵ کیلومتر رودخانه مرزی داریم .

وی ادامه داد: براساس بررسی حدود ۴ هزار و ۴۸۰ کیلومتر آن از مناطق مسکونی شهری و روستایی گذر می‌کند که در برخی از بارش‌ها باعث وقوع سیلاب می‌شوند.

نامی گفت: قرار بود مبلغی برای لایروبی این رودخانه‌ها اختصاص یابد اما این پول به ما تعلق نگرفت اما با نظر وزیر کشور قرار شد خود استانداری‌ها با امکاناتشان که در هر استان وجود دارد اقدام به لایروبی رودخانه‌ها کنند.

وی درخصوص خلیج گرگان گفت: وضعیت این خلیج می‌توانست بحران زا باشد اما توسط رئیس جمهور و در سفر اخیرشان تصمیم خوبی گرفته شد که با همکاری قرارگاه خاتم اقدام خوبی برای این خلیج شروع شده است.

نامی گفت: یکی دیگر از کارهای مهم ما این است که امروز در ورودی شهرها و روستاها نخاله‌هایی می‌ریزند که ما از استانداران خواستیم تا این موضوع را مدیریت کنند که نخاله‌ها در مسیر رودخانه‌ها ریخته نشود.

وی درخصوص قانون جامع مدیریت بحران هم افزود: ۷۰ درصد از قانون جامع مدیریت بحران اجرایی شده است اما یک سری از اقدامات در این قانون وجود دارد که باید سایر ارگان‌ها پای کار بیایند و باقی آن را انجام دهند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: بایستی همه دست به دست هم بدهیم تا همه بخش‌های قانون اجرایی شود. هر ماه ستاد ملی بحران به ریاست وزیر کشور برگزار می‌شود و تمامی سازمان‌های عضو حضور دارند.

نامی خاطرنشان کرد: یکی از مخاطرات کشور که می‌تواند باعث مشکل شود مبحث زلزله است. آیا زلزله راه پیشگیری دارد؟ می‌گوئیم این امکان وجود دارد که با استفاده از پیش‌نشانگرها حداقل چندین ثانیه زودتر مطلع شویم تا به واسطه تلفن همراه آهنگی برای تلفن‌ها نواخته شود تا صاحب تلفن بداند که زلزله‌ای در حال وقوع است.

وی افزود: ۱۵ تا ۲۰ ثانیه، زمان بسیار مناسبی است که فرد خود را از زیر سقف و جای نامناسب به محلی باز برساند تا حداقل جان وی در امان باشد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: راه دیگری هم وجود دارد، وقتی ۲۲۰ سال گذشته را بررسی می‌کنیم در می‌یابیم که زلزله زیاد آمده است اما ۱۲ زلزله رخ داده است که بالای ۷ ریشتر بوده است.

نامی گفت: این به ما مسیری نشان می‌دهد که اگر آمدید و سازه را به گونه‌ای ساختید که تا ۸ ریشتر بتواند کنترل زلزله داشته باشد دیگر زلزله یک واقعه خانمان سوز نیست بلکه می‌توان حتی از آن برای تولید انرژی استفاده کرد.

پایان پیام/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *