هشدار نگران کننده درباره پایان امنیت غذایی درایران | وضعیت ذخایر آبی نگران کننده شد

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در خبری نگران کننده با اشاره به مصرف شدید آب در ایران و وضعیت ذخایر آبی درباره  پایان امنیت غذایی  در کشور هشدار داد.

طبق اعلام مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، اگر سیاستگذاران همچون گذشته بر طبل ازدیاد مصرف آب بکوبند، نسل‌های آینده در تامین حداقل نیازهای خود، با چالش‌های غیرقابل حلی روبرو خواهند شد. به تعبیر دیگر با ادامه روند کنونی در مصرف آب به پایان امنیت غذایی نزدیک می‌شویم.

براساس داده های مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران، میزان رواناب براساس استمرار بارش متوسط ۲۰ سال اخیر یعنی ۱۴۰۰-۱۳۸۱، کاهش ۵ درصدی بارش نسبت به بارش متوسط ۲۰ سال اخیر و افزایش ۵ درصدی بارش نسبت به بارش متوسط ۲۰ سال اخیر مدلسازی شد و سپس میزان منابع آب تجدیدپذیر با توجه به این سناریوها تعیین شد.

مصرف آب

 به این ترتیب و با توجه به سناریوهای جمعیت به هنگام سازی طرح جامع آب کشور، سرانه آب تجدیدپذیر در بهترین حالت به ۹۴۰ مترمکعب و در بدترین حالت به ۷۰۰ مترمکعب در سال میرسد که در شرایط تنش مطلق آبی است.

طبق گفته کارشناسان مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران، قطعا مقایسه سرانه در بسیاری از نقاط سرزمین از متوسط ملی کمتر خواهد بود. باتوجه به این سناریوها، بکارگیری راهکارهای متناسب با شرایط کمبود آب در کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

باتوجه به سناریوهای پیش بینی شده، وقوع مقادیر سرانه کمتر از هزار متر مکعب بسیار محتمل بوده و این به معنی بحرانی تر شدن شرایط پیش روست.

طبق اعلام مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، در چند دهه اخیر، منابع آب تجدیدپذیر کشور کاهش فاحشی داشته و درعوض در بخش مصارف، بجای تطبیق با شرایط موجود، مستمرا بر طبل ازدیاد مصارف اقتصادی کوبیده شده و متاسفانه رشد این مصارف همچنان ادامه دارد. در صورت ادامه این روند،علاوه بر امکان تامین نیازهای نسل فعلی، نسل‌های آینده نیز در تامین حداقل نیازهای خود، با چالش‌های غیرقابل حلی روبرو خواهد شد.

به عبارت دیگر با عدم چاره اندیشی در خصوص رفع مشکلات مدیریت آب و با توجه به دامنه اثرگذاری آن به سایر سامانه‌های اقتصادی و اجتماعی، باید منتظر مهاجرت وسیع مردم، بروز ناهنجاری‌های اجتماعی و سیاسی، تشدید تنش‌های داخلی و ظهور و گسترش تنش‌های بین‌المللی در ابعاد وسیعی در کشور باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *