پلدختر ۴ سال پس از سیل/ چرا هنوز «پل‌ها و جاده‌ها» بازسازی نشده‌ است؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم از پلدختر، ۶۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی، ۶۰کیلومتر از جاده پلدختر به خرم‌آباد و ۶۰ دهنه پل بزرگ و کوچک در سیلاب‌های پنجم و دوازدهم فروردین‌ماه ۱۳۹۸ در پلدختر تخریب شد.

بخش بزرگی از خسارات سیل به حوزه راهداری پلدختر در همان سال جبران و راه ارتباطی روستاهای پلدختر به‌طور دائم وصل شد، اما با گذشت بیش از چهار سال از سیل هنوز مشکلاتی در حوزه راه‌های ارتباطی وجود دارد.

پل ارتباطی روستاهایی مثل برگلان سوخته، بن‌لار، گل‌گل، ریخان و چند دهنه پل در محور پدافندی چولهول هنوز بازسازی‌نشده و راه ارتباطی این مناطق به‌طور موقت وصل است و با هر بار بارش باران مسدود می‌شود.

پل بزرگ روستای برگلان سوخته زیودار به‌عنوان یکی از قطب‌های انجیر سیاه ایران ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طی دو ماهه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

پل بزرگ شهدای معمولان هم احداث‌شده و دارای مشکلات کوچکی است که توسط راهداری و راه‌وشهرسازی در حال برطرف شدن است و احتمال می‌رود که در  نیمه‌ اول امسال به بهره‌برداری برسد.

سیل , پلدختر ,

بازسازی موقت پل روستای چم‌مهر

روح‌الله شریف‌زاده رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پلدختر با بیان اینکه ۵۷کیلومتر از راه‌های اصلی، فرعی و روستایی پلدختر در سال گذشته آسفالت و ۳۲ راه روستایی نیز برای آماده‌سازی روکش آسفالت بهسازی شده است، اظهار داشت: ترانشه‌برداری و خاک‌برداری ۱۴۵هزار متر مکعب برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز انجام شده است.

وی با اشاره به ریزش‌برداری در محورهای پلدختر افزود: ۲۱ دستگاه پل در محورهای این شهرستان ایجاد شد و ریزش‌برداری و آب‌شستگی تمام محورهای پلدختر انجام شده است.

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پلدختر با اشاره به اینکه ۲۸میلیارد تومان اعتبار برای روکش آسفالت محور پلدختر به پل زال تأمین‌شده که بزرگ‌ترین پروژه روکش آسفالت در لرستان است، عنوان کرد: مصوبات خوبی در سفر معاون وزیر به این شهرستان به تصویب رسیده و برخی از این پروژه‌ها آغاز شده است.

وی با بیان اینکه هزار تن قیر و آسفالت ۲۸کیلومتر از راه‌های پلدختر، بازسازی پل موقت چم‌مهر، هشت دستگاه پل که سه دهنه از این پل‌ها در محور پدافندی چولهول قرار دارد جزو مصوبات سفر معاون وزیر به این شهرستان است، عنوان کرد: بازسازی پل روستای چم‌مهر که به‌صورت موقت احداث شده است به‌زودی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: پل برگلان سوخته بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ دو کوله پل ساخته‌شده و مراحل پایانی احداث کوله سوم هم در حال انجام است و تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

سیل , پلدختر ,

توقف عملیات راهداری به‌دلیل نقص فنی ماشین‌آلات

شریف‌زاده گفت: محور تخت‌چان از محورهای گردشگری پلدختر و دارای جمعیت زیادی است، راهداری در حال روکش آسفالت این محور به‌طول ۱۰کیلومتر است.

وی تصریح کرد: احداث پل شهدای معمولان در حوزه راهداری نیست و راه‌وشهرسازی این مسئولیت را به‌عهده دارد؛ ۵۰هزار متر مکعب خاک‌برداری برای ایجاد راه دسترسی این پل توسط راهداری در حال انجام است.

شریف‌زاده با اشاره به نقاط حادثه‌خیز در محور باغ جایدر پلدختر اظهار داشت: ترانشه‌برداری این نقاط به‌طول یک کیلومتر در حال انجام است و به‌طور کامل خطر این نقاط برای رانندگان برطرف می‌شود.

وی افزود: ترانشه‌برداری و خاک‌برداری راه پدافندی بابابهرام به منطقه چولهول انجام‌شده، ولی ادامه کار به‌علت نقص فنی ماشین‌آلات راهداری متوقف شده است.

رئیس راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پلدختر با اشاره به سیل‌خیز بودن این شهرستان عنوان کرد: راهداری پلدختر با کمبود ماشین‌آلات روبه‌رو است که علی‌رغم پیگیری‌ها به‌سبب کمبود اعتبار و مشکلات اقتصادی هنوز محقق نشده است؛ فقط دو دستگاه لودر و گریدر به ناوگان ماشین‌آلات راهداری اضافه می‌شود.

سیل , پلدختر ,

کمبود اعتبار برای بازسازی‌ راه‌ها

وی با بیان اینکه بیشترین تردد در پلدختر در محورهای پل زال و طولکش انجام می‌شود، بیان کرد: عرض پل پمپ بنزین زیاد و نیازمند اعتبار زیادی بوده، علی‌رغم پیگیری هنوز این پل به نتیجه نرسیده است که این پل را جزو پل‌های در اولویت بازسازی قرار دادیم.

شریف‌زاده گفت: شش کیلومتر از راه ارتباطی دهلیج سال گذشته آسفالت شده است و پنج کیلومتر باقی‌مانده نیز که دارای مشکلاتی است آسفالت می‌شود؛ ایمن‌سازی این محور هم در دستور کار راهداری است.

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پلدختر با اشاره به سه دهنه پل کوچک و آب‌رو در محور چولهول ابراز کرد: یک اکیپ از سازمان برنامه‌وبودجه از این پل‌ها بازدید کرد و برآورد هزینه انجا‌م‌شده در اختیار راهداری قرار داده شد تا به سازمان برنامه‌وبودجه ارجاع شود.

شریف‌زاده اظهار داشت: مدیرکل بازرسی لرستان به‌شدت پیگیر سه دهنه پل در محور ارتباطی چولهول است که با توجه به پدافندی‌بودن این محور و به‌محض محقق‌شدن اعتبار لازم در اولین فرصت اجرای این پل‌ها به پیمانکار واگذار می‌شود.

انتهای پیام/۶۴۶/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *