کاهش ۹۰ درصدی حریق در پارک ملی گلستان/ سناریو مقابله با آتش و طرح جامع اطفای حریق تدوین شد

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس محمدرضا کنعانی در نخستین همایش ملی پارک های ملی و مناطق تحت حفاظت کشور در سالن همایش پارک ملی گلستان اظهار کرد: از سال ۶۶ حفاظت عرصه های طبیعی در پارک ملی گلستان آغاز شده و این پارک نخستین پاسگاه محیط بانی و اولین موزه حیوانات بوده و در سال ۱۹۷۶ به عنوان ذخیرگاه زیست کره در یونسکو و در سال ۲۰۱۹ به عنوان میراث طبیعی جنگل های هیرکانی ثبت شده است.

وی تصریح کرد: این پارک در مساحت حدود ۹۲ هزار هکتار در محدوه سه استان، ۶ شهرستان و ۳۶ روستا با جمعیت ۲۶ هزارو ۸۸۴ قرار دارد و برای حفاظت از این پارک منوط به توسعه معیشت جوامع محلی و سبز است.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست گلستان با اشاره به اجرای قانون حدنگار خاطرنشان کرد: اجرای قانون حدنگار در رفع تعرضات و به حفاظت اینارک ملی کمک می کند و خوشبختانه پارک ملی گلستان تنها منطقه ای است که سازمان حفاظت محیط زیست کشور سند مالکیت آن را دارد.این قانون از سال ۹۹ شروع شده و تاکنون ۲۰ درصد از مساحت این پارک دارای سند مالکیت تک برگی بوده و بیش از ۷۳ درصد دیگر ان در حال انجام است.

* جاده میان گذر پارک ملی چالش بزرگ در حفاظت پارک ملی گلستان

وی ادامه داد: یکی از چالش های مهم در این پارک ملی گلستان، وجود جاده میان گذر بوده و اگر این جاده در این پارک وجود نداشت به جرات می توان گفت که این پارک بی نظیرترین پارک ملی در سطح ملی بود.

 

 

کنعانی گفت: از سال ۸۲  منشاء ۱۳۱ مورد حریق صورت گرفته در استان گلستان پارک ملی گلستان بوده و دو هزار ۵۵۳ هکتار را در برگرفته و بیش از ۵۳ میلیارد تومان خسارت وارد کرده و سبب تلفات زیادی در حوزه گونه های جانوری شده است.

وی ادامه داد: با اجرای طرح جامع پیشگیری و اطفای حریق علیرغم فراوانی حریق، مساحت درگیر حریق کاهش پیدا کرده است. در سال ۹۷ تعداد ۶ حریق به مساحت ۲۱۳ هکتار صورت گرفته که با توجه افزایش تعداد فراوانی حریق در سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، اما مساحت این حریق بیش از ۹۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست گلستان ابراز کرد: طرحی برای پیشگیری از حریق در این پارک با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان تهیه شده تا در سفر دوم رئیس جمهور به استان گلستان مصوب شود.

* تغییر حفاظت از پادگانی به مشارکتی

وی افزود: مهمترین و بهترین حفاظت در پارک ملی گلستان تغییر حفاظت از پادگانی به مشارکتی و با استفاده از ظرفیت مردمی بوده و در صورتی می توانیم از ظرفیت مشارکت مردمی استفاده کنیم که معیشت پایدار برای جوامع محلی ایجاد کنیم.

کنعانی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت طبیعت گردی این پارک، طرح جامع طبیعت گردی با نقشه اجرایی، مدل مالی و دیگر شاخص های مورد نظر تهیه شده و تلاش داریم تا با استفاده و حمایت از صندوق ملی محیط زیست و وزارت میراث فرهنگی و گردشگرب بتوانیم این طرح را اجرا کنیم.

انتهای پیام/۸۳۰۲۱



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *