حفاظت مشارکتی بهترین راهکار حفاظت از پارک ملی گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس حسن اکبری در نخستین همایش ملی پارک های ملی و مناطق تحت حفاظت کشور اظهار کرد: حفاظت سنتی و مدل پایه گذاری شده در چندین سال گذشته دیگر پاسخگوی حفاظت از محیط زیست و پارک های ملی گلستان نبوده و با توجه به اینکه ایران به لحاظ تنوع زیستی جزو کشورهای برتر دنیا بوده می بایست با استفاده از فکر، اندیشه و عمل صاحب نظران حفاظت از این عرصه ها را اقتصادی کنیم.

وی تصریح کرد: حفاظت به شکل حفاظت مشارکتی و اقتصادی بهترین راهکار برای حفاظت از پارک های ملی بوده و باید به گونه ای تدبیر شود که منافع مردم به این حفاظت گره خورده و معیشت پایدار ایجاد کند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: قاچاق و شکار غیرمجاز حیوانات و برداشت بی رویه از منابع ملی از جمله مشکلات در حوزه حیات وحش بوده و با تمام ایثارگری ها و تلاش های شبانه روزی همکاران در این عرصه نتوانستیم بخوبی عمل کنیم.

وی ادامه داد: مهمترین مشکل ما در حوزه حفاظت مشارکتی و حفاظت اقتصادی عدم قوانین، ضوابط و مقرارت مناسب بوده و در این‌مسیر می بایست دانشگاهیان، مراکز پژوهشی و مراکز علمی با ارائه دستاوردهای علمی خود در این حوزه، آن را بصورت دستورالعمل به مجلس برده و به تصویب برسانیم. اگر حفاظت اقتصادی و مشارکتی با منابع دولتی پیش رود قطعا نتیجه مطلوب نخواهد داشت.

اکبری گفت: پارک ملی گلستان داغ ترین نقطه کشور به لحاظ تنوع زیستی بوده و با توجه به اینکه برای برگزاری این همایش از ماهها گذشته زحمات زیادی کشیده شده و تاثیرگذاران بسیاری در حوزه محیط زیست در این همایش حضور دارند،انتظار می رود در این دو روز همایش بستر مناسبی برای تغییر نگرش مدیریتی ایجاد شود و اگر این کار صورت نگیرد و حفاظت مشارکتی و اقتصادی نهادینه نشود تمام زحمات از بین خواهد رفت‌.

وی بیان کرد: از جامعه دانشگاهیان و پژوهشگران انتظار می رود حفاظت مشارکتی و اقتصادی را در بین افکار عمومی و سیاست گذاران ترویج و تبیین کنند و دستاوردها و یافته های علمی خود را ارائه داده تا به مرحله اجرا در آید.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیست سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: این همایش با همکاری دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه حکیم سبزواری، دانشگاه علوم طبیعی و منابع طبیعی گلستان و سازمان حفاظت محیط زیست برگزار می شود.

انتهای پیام/۸۳۰۲۱



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *