آیا اراضی ۱۰۰۰ هکتاری لیلآباد زنجان بر روی گسل قرار دارد؟
به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان ، مرداد ماه سال گذشته بود که رئیس بنیاد مستضعفان به استان زنجان سفر کرد. پرویز فتاح به همراه مسئولان استانی جلسات متعددی برگزار کرد که در نهایت دستاورد این سفر برای زنجان خوب و خوشایند بود. بخش زیادی از اراضی لیلآباد (بیش از هزار هکتار) در قسمت شمال غربی شهر زنجان که در اختیار بنیاد مستضعفان بود به استانداری زنجان برای توسعه شهر زنجان و احداث طرحهای نهضت ملی مسکن واگذار شد؛ بخشی از آنها هم برای احداث شهرک صنعتی تخصیص یافت.
محسن افشارچی استاندار زنجان هم در نشست خبری با خبرنگاران در اسفند سال گذشته با ابراز خرسندی از اضافه شدن هزار هکتاری اراضی لیلآباد به شهر زنجان گفت: اضافه شدن این مقدار زمین به حریم شهری زنجان سبب کاهش تناسب سازی میان عرضه و تقاضا میشود و همین موضوع قیمت زمین را در شهر زنجان کاهش میدهد.
اما نکته قابل توجهی هست این است که این اراضی در محدوده گسل جنوب غربی زنجان که این گسل تا روستای وننق ادامه دارد، قرار دارد و کارشناسان معتقد هستند این اراضی مناسب ساخت مسکن، بیمارستان، مدرسه و محلهای استراتژیک نیستند.
در این راستا صفیالله کرامتی مدیرکل مدیریت بحران استانداری زنجان در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه آیا اراضی لیلآباد بر روی گسل قرار دارد، گفت: یکی از گسلهای شهر زنجان از جنوب غربی و از مسکن رضوان آغاز و تا روستای وننق ادامه پیدا میکند.
وی افزود: این گسل از کنار اراضی هزار هکتاری لیلآباد عبور میکند و بنابراین در این اراضی از ساخت بیمارستان، مدرسه و محلهای استراتژیک باید خودداری شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری زنجان تصریح کرد: البته ساخت و احداث آپارتمانهای تا سقف چهار طبقه با رعایت تمام اصول نظام مهندسی (قانون ۲۸۰۰) مشکلی ندارد و اگر تمام اصول رعایت شود قطعاً این آپارتمانهای چهار طبقه مقابل زلزله مقاوم هستند.
وی اضافه کرد: شهر زنجان همانند سایر شهرهای کشور گسلهای فراوانی دارد ولی نکتهای که باید به آن توجه شود اصولی ساخت و ساز است که مانع خلق فاجعه خواهد شد. تأکید ما این است که ساخت و ساز در اراضی لیلآباد باید اصولی صورت بگیرد و خوشبختانه علم به قدری پیشرفت کرده است که با رعایت اصولهای جدید مشکلی برای آپارتمانهای چهار طبقه به وجود نیاید.
کرامتی اضافه کرد: متأسفانه در احداث فرودگاه زنجان هم اصول رعایت نشده و فرودگاه زنجان بر روی گسل ساخته شده است. البته در اوایل دهه ۷۰ که مطالعات فرودگاه صورت میگرفت علم به اندازه امروز پیشرفت نکرده بود ولی میشد فرودگاه زنجان در محل خوبی احداث شود.
وی در پایان نکتهای هم یادآور شد و گفت: بر روی گسل ساخت و ساز کردن مشکلی ندارد ولی آن چیز که باید جدی گرفته شود رعایت ضروریات ایمنی است که در احداث باید ناظران با کمال دقت به آن توجه کنند چرا که جان انسانها از هرچیزی مهمتر است. الان در برخی از شهرهای کشور بر روی گسلها ساخت و ساز صورت گرفته ولی آنچیز که ضروری است این است که ساخت و ساز باید اصولی و مقاوم در مقابل زلزله باشد.
انتهای پیام/ن