تسهیلات بازسازی منازل آسیب دیده از زلزله به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافت

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: تسهیلات نوسازی منازل آسیب دیده از زلزله اخیر خراسان جنوبی تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع درسانی سازمان مدیریت بحران کشور ؛ دکتر محمد حسن نامی با اعلام این خبر در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران  استان خراسان جنوبی اظهار داشت: وام‌های بلاعوض برای نوسازی منازل خسارت دیده هم به ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان افزایش می یابد.
وی با اشاره به وضعیت بودجه ای کشور گفت: علاوه بر بدهی‌های قبلی که بر دوش دولت سیزدهم است، ماهانه چند ۱۰۰ میلیارد تومان یارانه‌ باید پرداخت شود که بار سنگینی بر دوش دولت است .
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه هزار و ۹۴۸ زلزله در مدت پنج ماه از ابتدای امسال در کشور رخ داده، تصریح کرد: با توجه به نگاه مثبت رئیس جمهور به موضوع بازسازی و نوسازی منازل آسیب دیده از زلزله همه سازه‎های گلی تخریب و از نو ساخته می‌شوند و در بحث تسهیلات بلاعوض هم کمک بیشتری خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی نیازمند توجه بیشتر است، ادامه داد: هر جا بتوانیم از بودجه بحران کمکی به خراسان جنوبی داشته باشیم دریغ نخواهیم کرد.
نامی با بیان اینکه نگاه به استان‌های مرزی برای توسعه باید ویژه باشد، گفت: نهادهای حاکمیتی هم در توسعه این مناطق وظیفه ای دارند که امید است پای کار باشند.
وی بر ضرورت کاهش هزینه ساخت منازل آسیب دیده از زلزله تأکید کرد و افزود: در این زمینه بنیاد مسکن تسهیلات و خدمات خوبی می‌تواند به مردم ارائه دهد.
معاون وزیر کشور با اشاره به غیرقابل پیش بینی بودن برخی بلایا گفت: ساختمان متروپل که فروریخت اتفاق تلخ و سختی بود اما سعی شد با همه امکانات مدیریت خوبی در امداد و نجات انجام گیرد.
نامی با تأکید براین که علیرغم اینکه فشار خارجی زیادی به خصوص از سوی استکبار جهانی وجود دارد اما مدیریت و سازندگی خوبی در کشور شاهد هستیم، ادامه داد: با همه این ها در گام‌های آخر چالش با آمریکا هستیم و آینده روشن است گرچه ظاهر امر از نگاه رسانه‌های بیگانه اینطور نیست.
وی با بیان اینکه ۶۹ تا ۷۲ درصد کشور روی گسل واقع شده، تأکید کرد: گریزی جز این نداریم که مردم و دارایی‌هایشان را در مقابل زلزله حفظ کنیم.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: ۶۴ بحران و سوانح طبیعی انسان ساخت در کشور رخ داده لذا انتظار کم شدن بحران را نباید نداشته باشیم.
وی با ذکر این نکته که در ۱۰۰ سال گذشته ۱۱ زلزله بالای هفت ریشتر در درون رخ داده، متذکر شد: باید مردم به استفاده از مصالح استاندارد و مقاوم تشویق شوند.
نامی توجه به آبخیزداری را اقدامی مهم در مقابل سیلاب‌ها دانست و ادامه داد: معرفی گسل‌ها به مردم نیز در کاهش آسیب‌های ناشی از زلزله اهمیت دارد.
به گفته وی؛ با عنایت به این که پیشگیری نیازمند اقدامات جدی است، تقویت آموزش‌ها برای مواجهه با زلزله در دستور کار می باشد.
معاون وزیر کشور با اشاره به سوابق استاندار خراسان جنوبی، وی را انسان جهادی و رزمنده معرفی کرد و گفت: در این سفر حامل سلام وزیر کشور به مردم ولایی و با فرهنگ استان خراسان جنوبی هستیم.
دکتر نامی در   بازدید از مناطق آسیب دیده از زلزله در شهرستان های بشرویه و طبس  افزود: در زمان بحران و مواجهه با مردم هر منطقه می توان مقیاس و معیار فرهنگ را تشخیص داد.
شایان ذکر است: دو زلزله به بزرگی بیش از پنج ریشتر ۲۲ آذر و سوم دی ماه در خراسان جنوبی رخ داده که کانون آن ها شهرستان بشرویه بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *