بیش از ۵ هزار ساختمان ناپایدار در کلانشهر کرج وجود دارد

سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری البرز از وجود بیش از ۵ هزار ساختمان ناپایدار در کلانشهر کرج و ضرورت تحکیم این بناها و سازه‌ها خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر غفاری پیش از ظهر چهارشنبه در جلسه ستاد هماهنگی مدیریت بحران شهرستان کرج که به ریاست قاسم پور معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان کرج و با حضور شهرداران، بخشداران و نمایندگان دستگاه‌های خدماتی در سالن غدیر فرمانداری کرج برگزار شد؛ اظهار داشت: برخی بحران‌ها همانند بارش نزولات آسمانی قابل پیش بینی است و بحران‌های ناشی از آن نیز زمانی اتفاق می‌افتد که عوامل انسانی در وقوع و تشدید سیل دخیل است.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت آمادگی در برابر بحران‌ها و حوادث غیر قابل پیش بینی افزود: ۵ دی ماه مصادف با سالروز زلزله بم را که ۵۰ هزار نفر از هموطنانمان را در آن زلزله از دست دادیم پشت سر گذاشتیم. ما کشور زلزله خیزی هستیم و استان البرز نیز جزو استان‌هایی است که خطر وقوع زلزله در آن نسبی است.

غفاری با تاکید بر بر ضرورت تحکیم ساختمان‌ها و آمادگی لازم در مقابل بلایای طبیعی به آماری از وضعیت ساختمان‌های ناپایدار در شهر کرج اشاره کرد و گفت: بیش از ۵ هزار ساختمان ناپایدار در کلانشهر کرج وجود دارد که اگر زلزله‌ای اتفاق بیفتد فاجعه بزرگی ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: یکی از گسل‌های مهم در وقوع زلزله موسوم به گسل مشا – فشم به محدوده مرکزی شهر کرج ختم می‌شود و بخشی از یکی از گسل‌های مهم استان تهران و کرج، گسل باغستان است که به موازات آن شهر کرج و استان البرز را در گیر خواهد کرد.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری البرز گفت: تاب آوری و آمادگی در برابر بلایای طبیعی از جمله زلزله امری ضروری است.

غفاری افزود: زلزله از آن دست حوادثی است که تمامی دستگاه‌های خدماتی را نیز با خود درگیر می‌کند و همین امر فرایند مدیریت بحران را دستخوش آسیب قرار خواهد داد.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری البرز ادامه داد: نقشه مراکز واقع بر روی گسل‌های فعال زلزله در شورای عالی معماری و شهرسازی تهیه شده و البرز از استان‌های پیشرو در این زمینه بشمار می‌رود.

وی افزود: با بهره برداری از این نقشه جامع با هر گونه ساخت و سازهای آتی در مراکز حساس و مهم متوقف و پیشگیری خواهد شد.

غفاری با اشاره به قریب الوقوع بودن زلزله در زمانی نامعلوم افزود: هفته ایمنی در برابر زلزله را طی می‌نمائیم و از دستگاه‌های متولی که باید در این زمینه پیشتاز باشند اقدام مؤثری را شاهد نبودیم.

وی افزود: آموزش‌های مستمر باید در تمامی دستگاه‌ها باید وجود داشته باشد.

در ادامه این جلسات راهبردهای لازم در زمینه پیش بینی، پیشگیری و مدیریت بحران در فصل زمستان توسط معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان کرج تبیین شد. همچنین میزان آمادگی دستگاه‌های خدماتی شهرستان کرج در مانور صفر زلزله مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *