تکمیل سیل‌بند “خرم” در جنوب استان کرمان مطالبه عمومی مردم است

ذبیح‌الله اعظمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با اشاره اقدامات انجام شده در جنوب استان کرمان در ارتباط با پیشگیری از وقوع سیل از جمله لایروبی رودخانه‌ها و احداث سیل‌بند، اظهار داشت: متولی لایروبی رودخانه‌ها، وزارت نیرو است و گلایه‌های زیادی در این حوزه در جنوب استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه مسیر رودخانه‌ها باید باز باشد تا شاهد خسارات برای عموم مردم نباشیم، گفت: سال قبل در بخشی از رودخانه هلیل، لایروبی انجام شده است و متاسفانه در منطقه “قلعه‌نو” اتفاقی نیفتاده و مردم این منطقه نگرانی‌های زیادی دارند.

نماینده مردم شهرستان‌های عنبرآباد و جیرفت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رودخانه ملنتی در نزدیک مصلی و میدان بار جیرفت، چهره زشتی دارد که انتظار می‌رود با توجه به اینکه در محدوده شهری است، شهرداری برای زیباسازی آن اقدام کند، افزود: در رودخانه شور وضعیت خطرناک و بحرانی است و نیاز است از پل فلزی به سمت پایین رودخانه با توجه به اینکه ارتفاع آن از سطح شهر پایین‌تر است، اقدام عاجل انجام شود و فرماندار هم این موضوع را پیگیری کند.

وی با بیان اینکه در جلسه اختصاصی رودخانه شور که یک جلسه کارشناسی بود تصمیمات خوبی در این ارتباط گرفته شد که امیدواریم مصوبات آن به‌زودی اجرایی شود، گفت: عرض رودخانه از ۷۰۰ متر تا سه هزار و ۵۰۰ متر است که حدود هزار و ۵۰۰ هکتار زمین داریم که اگر این رودخانه ساماندهی شود مشکلات کمبود زمین مردم در شهر جیرفت نیز برطرف می‌شود.

اعظمی با اشاره به اینکه احداث پل سوم جیرفت در کنار پل قدیم این شهر را پیگیری کردیم و در سفر اخیر استاندار به جنوب استان کرمان هم دوباره پیگیری شد، ادامه داد: هم شهرداری و هم راه و شهرسازی باید برای احداث پل پای کار بیایند و البته استانداری هم باید مشارکت بخش خصوصی از جمله معادن را جلب کند.

وی با بیان اینکه ایجاد سیل‌بندها از وظایف وزارت نیرو است و قبل از انقلاب این سیل‌بند به صورت بسیار علمی و کارشناسی احداث شده است، گفت: سه هفته گذشته اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس مهمان رئیس جمهور بودیم و در آنجا نیز به ایشان یادآوری کردم که هنوز کاری برای سیل‌بند جیرفت نشده است.

نماینده مردم شهرستان‌های عنبرآباد و جیرفت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رئیس جمهور در آن جلسه نیز تاکید کردند که باید سریع‌تر کار سیل‌بند شروع شود، افزود: احداث ادامه سیل‌بند خرم در جنوب استان کرمان مطالبه عمومی مردم است و از سفر رئیس جمهور به استان کرمان حدود چهار ماه می‌گذرد و متاسفانه هنوز بخش زیادی از پول اجرای مصوبات به استان نرسیده است.

وی با بیان اینکه بعد از هر سیلاب حداقل ۲۵ میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌شود و با توجه به اینکه در آستانه فصل بارندگی هستیم باید هر چه سریع‌تر اقدامات پیشگیرانه انجام شود، گفت: مردم جنوب استان کرمان به‌شدت نگران بارندگی‌ها هستند و البته نگرانی آنها منطقی است.

اعظمی با اشاره به اینکه سال قبل حدود دو هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه آب از رودخانه اسفندقه وارد هلیل شد و با وجود این اتفاقات، مردم باید نگران باشند، بیان کرد: واقعیت این است که در بازدید از روستاها خواسته مردم احداث بند سنگ سیمانی است که هم جلوی خسارات را می‌گیرد و هم آب به سطح زمین می‌رود و نوعی آبخیزداری است که کشاورزان می‌توانند از این آب استفاده کنند.

وی با بیان اینکه کرمان ظرفیت‌های عظیمی برای آبخیزداری دارد و نیاز است به این امر مهم در استان کرمان توجه ویژه شود، گفت: متاسفانه مدیریت رودخانه‌های کوچک و بزرگ در استان کاملاً ضعیف است.

نماینده مردم شهرستان‌های عنبرآباد و جیرفت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در بارندگی‌ها خسارت‌های زیادی ایجاد و در سیلاب‌ها راه ارتباطی برخی روستاها را نیز قطع می‌کنند، افزود: در برخی از بارندگی‌ها باید به مردم اطلاع‌رسانی شود که اگر نیاز است حتی تخلیه روستاها را داشته باشیم تا میزان خسارات کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/۵۱۱/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *