بحران فرونشست در کشور/۲۴۰ پهنه دچار فرونشست شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، علی جاویدانه، رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور، امروز در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان که در سالن شهدای دولت استانداری البرز برگزارشد، ضمن تأکید بر اهمیت نقش اطلاعات مکانی، گفت: بسیاری از این پروژه‌ها مثل سرشماری تماما مبتنی بر ثبت مکانی است .از طرفی طبق گزارش‌ها بیش از ۸۰ درصد از اطلاعات موجود دنیا باید موقعیت مکانی داشته باشد.

وی گفت: در سیاست‌های کلی مثل آمایش سرزمینی، منابع طبیعی حتی اصلاح الگوی مصرف بخش مهمی را ایفا می‌کند. سازمان نقشه برداری کشور به عنوان یکی از قدیمی ترین سازمان‌های کشور با بیش از ۷۰ سال قدمت زیل سازمان برنامه و بودجه تشکیل شده است و مسؤولیت راهبری و نظارت را به عهده دارد؛ در مستندات قانونی وظیفه مستند سازی عرصه و پایش هندسی کشور به سازمان نقشه برداری کشور سپرده شده است.

جاویدانه ادامه داد: چشم انداز و راهبردهای سازمان ترسیم شده، بر این اساس کنش استانی برای اطلاعات مکانی ارسال شد و مدیریت و برنامه ریزی استان در حال پیگیری این تکالیف است. تاکید ریاست جمهوری بر ایفای نقش استان‌ها است و با بررسی نظارت ستادی به نقش استان‌ها بر نظام برنامه و توسعه کشور تأکید شده است.

معاون سازمان برنامه و بودجه افزود: پایش سازه‌های حساس شورای عالی نقشه برداری مطرح و وزارت کشور به معاونین عمرانی استانداری ابلاغ و دستور العمل را معیار عمل خود قرار دهند. بحث بین المللی شامل نمایندگی ایران در شورای مدیریت بحران آسیا و اقیانوسیه که به سازمان نقشه برداری سپرده است.

وی گفت: یکی از وظایف اصلی سازمان تعیین چهارچوب مختصاتی کشور با توجه به توسعه شبکه‌های ترازیابی است. سهم استان البرز از کل شبکه‌های ترازیابی کمتر از ۱درصد است. مصوبه ۱۲۲ شورای عالی نقشه برداری کشور به تمامی دستگاه‌ها ابلاغ شد به این منظور که دستگاه‌ها قبل از اینکه ایستگاه تعیین موقعیت طراحی کنند باید بابت جلوگیری از هرگونه مشکلات هماهنگی لازم را با سازمان نقشه برداری داشته باشند.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور ادامه داد: ظرفیت این شورا امیدوارم برای حل معضلات استفاده شود. در حال حاضر شاهد جاافتادگی ظرفیت نقش و انتقال داده‌های مکانی در مدیران هستیم و برای حل مسائل مختلف از آن استفاده می‌کنند. تمام مجوزهای مرتبط با زمین باید در یک پنجره واحد آنلاینی انجام شود. و این درخواست بین دستگاه‌های مختلف برسی شود و نتیجه را به سرمایه گزار اعلام کنند.

وی گفت: تمام این موارد دارای اولویت در برنامه توسعه دولت هستند و با توجه به اینکه در این سامانه‌ها بحث کجا وجود دارد نام اطلاعات مکانی نیز به چشم می‌خورد. بحث مشارکت دستگاه‌ها در اشتراک‌گذاری داده‌های اطلاع و مکانی در سامانه sdi استان وجود دارد. طبق آیین نامه اجرایی استقرار sdi مصوب شده نحوه تعاملاتی که بین دستگاه‌ها باید صورت بگیرد در این آیین نامه نگارش شده است.

جاودانه گفت: در خواست در تک تک دستگاه‌ها موضوع مشارکت در sdi در قالب این زیر ساخت را جدی بگیرند .منابعی که برای درست تنظیم شدن نقشه اطلاعات مکانی هزینه می‌شود نیازهای استان‌ها است. هربرنامه ای که سازمان ها برای تهیه نقشه دارند قبل از آن هماهنگی را با سازمان برنامه استان انجام دهند.

رییس سازمان نقشه برداری کشور افزود: می‌توانند برای آگاهی از وجود نقشه استعلامات لازم را انجام دهند و در مرحله بعدی فرایند واگذاری آن فرایند دقیق و صحیح اعمال شود. موضوع پایش هندسی و مستندسازی عرصه کشورو پایش مبنای ارتفاع کشور است.

جاودانه در خصوص فرونشست عرصه‌های کشور گفت: متاسفانه فرونشست تمامی عرصه های کشور را در برگفته است. فرونشست درحالی اتفاق می‌افتاد که راهی برای جبرانش وجود ندارد و تمام روال‌های برنامه نویسی تغییر پیدا می‌کند.  بر اساس نقشه برداری انجام شده طی سال گذشته بیش از ۲۴۰ پهنه کشور دچار فرونشست زمین شده است .

۶۲۰ کیلومتر مربع فرونشست در تهران و قزوین

وی یادآور شد: بر اساس آخرین تحقیقات ما در استان‌های تهران و قزوین بیش از ۶۲۰ کیلومتر مربع از استان دچار فرونشست شدند. و منجر به آسیب‌های جدی زیر ساخت می‌شوند. طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری هر ساخت و سازی که قرار است انجام شود باید از سازمان نقشه برداری استعلام شود.لازم است شورای استان نیز به این موضوع حساسیت های بیشتری را بخرج دهد.

این مقام مسؤول گفت: در بحث شناسایی عاملین ریزگرد با توجه به اتفاقات کشور از سال ۹۸ تا ۱۴۰۱ شناسایی شد و استان البرز به شدت در خطر و یکی از عامل اصلی ریز گرد محسوب می‌شود نتایج و محاسبات که صورت گرفته است این موضوع را نشان می‌دهد و باید حساسیت کافی را به این موضوع داشته باشیم.

انتهای پیام/ج



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *