تاسیس صندوق کمک به کشورهای آسیب دیده از بلایای آب و هوایی

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از پایگاه خبری «ارم نیوز»، کشورهای شرکت کننده در کنفرانس آب و هوایی (COP۲۷) در شهر شرم الشیخ مصر توافق کردند که صندوقی برای کمک به کشورهای فقیر آسیب دیده از بلایای آب و هوایی ایجاد شود.

بر اساس این گزارش، پس از مذاکرات پرتنش که تمام شب گذشته بطول انجامید، مصر ریاست کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد پیش‌نویس توافقنامه‌ای را برای تایید آن به هنگام تشکیل جلسه عمومی به عنوان یک توافق نهایی و جامع صادر کرد.

در این جلسه، بندی در متن جهت ایجاد صندوق «تلفات و خسارات» برای کمک به کشورهای در حال توسعه برای تحمل هزینه‌های فوری تاثیرات تغییرات آب و هوایی مانند طوفان و سیل مورد توافق قرار گرفت.

پس از سیل ویرانگری که پاکستان و نیجریه را درنوردید، موضوع «تلفات و خسارات» بیش از هر زمان دیگری در کانون بحث‌ها قرار گرفت.

این موضوع در آخرین لحظات کنفرانس شرم الشیخ در دستور کار رسمی قرار گرفت زیرا کشورهای ثروتمند از مدت‌ها قبل تمایلی به ایجاد این صندوق نداشتند.

«محمد آدوو» مدیر سازمان غیردولتی «پاور شیفت آفریقا» و یکی از حامیان اصلی تاسیس این صندوق از توافق اعضا با این اقدام استقبال کرد و گفت: در ابتدای مذاکرات، بحث تلفات و خسارات حتی در دستور کار قرار نگرفت و ما اکنون وارد تاریخ شده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *