روزهای دارای هوای پاک در مشهد چهار برابر شد

 جواد خدایی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه کارگروه آلودگی هوای خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعداد روزهای پاک شهر مشهد در سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش چشمگیری به خاطر شرایط آب و هوایی در کنار سایر اقدامات، داشته است.

وی بیان کرد: این در حالی است که شدت میزان آلودگی هوا در سال جاری، بیشتر از سال قبل است و باید در این خصوص برنامه ریزی مناسبی در دستور کار قرار گیرد.

خدایی گفت: با توجه به سرمای هوا، توجه به موضوع حمل و نقل عمومی در کنار ترافیک کلانشهر مشهد، نیازمند دقت و برنامه ریزی جدی است.

 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی در ادامه گفت: طرح جایگزینی موتورسیکلت برقی در مشهد برای کاهش آلودگی هوا در این کلانشهر اجرا می‌شود، که در مرحله اول تحویل‌دهی هزار دستگاه موتورسیکلت برقی به متقاضیان در حال انجام است. 

وی افزود: امیدواریم تا آخر سال تعداد موتور سیکلت های برقی در مشهد افزایش چند برابری داشته و به یک برنامه مستمر و دائمی تبدیل شود.

خدایی خاطر نشان کرد: همچنین تلاش ویژه‌ای داریم تا حد امکان و بر اساس شرایط کشور، سوخت نیروگاه‌ها که سهم ۱۹ درصدی در آلودگی هوا دارند در مشهد کاهش یابد.

وی با بیان اینکه برای سنجش میزان پیشرفت و یا عدم موفقیت در قانون هوای پاک، معیارها باید از کیفی به کمی تغییر یابد، افزود: بر اساس همین رویکرد، طرح تحول سنجش آلودگی هوا  از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در حال آماده سازی است، بدین ترتیب باید دستگاه های دارای اثر بخشی بیشتر،همراه با جدول کمّی دارای برنامه زمانبندی مشخص شوند.

معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: قرار است قانون هوای پاک و دستورالعمل کیفی آن به یک برنامه عملیات کمی دارای وزن و زمان همراه با متولی آن مشخص شود تا نظارت دقیق‌تری بر اجرای آن صورت گیرد. این موضوع به صورت آزمایشی در بخشهایی از استان شروع شده است و به زودی اجرای رسمی آن آغاز می‌شود.  

او گفت: با توجه به عوامل مختلف تاثیرگذار در کاهش آلودگی هوا از جمله گرد وغبار، پهنه های حفاظتی به خصوص در کشف رود و ارتفاعات جنوبی شهر مشهد و سایر عوامل تاثیرگذار استانی، بدانیم تا مسیر مشخص تا سال ۱۴۰۴ چگونه خواهد بود.

این مسوول بیان کرد: تکالیف قانونی که ذیل قانون هوای پاک برای دستگاه‌های مختلف مشخص شده است، در اولویت برنامه‌ها قرار دارد و دستگاه ها باید به وظایف مشخص شده خود عمل کنند. دبیرخانه کارگروه آلودگی هوا نیز که متولی آن، اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی است ناظر بر اجرای این تکالیف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *