ناپایداری جوی تا پایان هفته در مازندران تداوم دارد

به گزارش ایرنا، هواشناسی مازندران با اشاره به خروج سامانه بارشی از صبح روز یکشنبه، شرایط جوی این استان تا روز دوشنبه را نسبتا پایدار اعلام و پیش‌بینی کرد که از شامگاه دوشنبه با ورود سامانه جدید، شهروندان در مناطق غربی استان شاهد بارندگی، وزش باد و رعد و برق خواهند بود و این سامانه ناپایدار جوی تا در ساعات بعدازظهر مناطق مرکزی و شرقی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

طبق پیش‌بینی هواشناسی، با استقرار شرایط پایدار جوی طی امروز و فردا، دمای هوای مازندران نیز افزایشی باشد و بیشترین میزان افزایش دما در روز دوشنبه اتفاق خواهد افتاد به گونه‌ای که دمای هوا در شهرهای ساحلی و جلگه‌ای با سه تا چهار درجه افزایش به طور میانگین بین ۲۱ تا ۲۵ درجه سانتیگراد بالای صفر در نوسان خواهد بود و در ارتفاعات و مناطق کوهستانی نیز با دو تا سه درجه افزایش بین ۱۶ تا ۲۰ درجه سانتیگراد بالای صفر متغیر خواهد بود.

هواشناسی مازندران پیش‌بینی کرد که با شمالی شدن جریان هوا و عبور موج از تراز میانی جو از شامگاه دوشنبه که با بارش باران نیز همراه است، دمای هوای استان نیز دوباره روند کاهشی می شود و بیشترین میزان کاهش دما نیز مربوط به روز چهارشنبه است ،بگونه‌ای که دمای هوا در شهرهای ساحلی و جلگه‌ای در مقایسه با اواسط هفته یعنی دوشنبه، با سه تا هفت درجه کاهش در روز چهارشنبه، بین ۱۸ تا ۱۹ و در مناطق کوهستانی نیز با هفت تا ۹ درجه کاهش بین ۹ تا ۱۱ درجه سانتی‌گراد بالای صفر در نوسان است.

هواشناسی شرایط جوی استان طی امروز و فردا را براساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه‌های پیـش‌یابی هواشناسـی، صاف تا نیمه ابری همراه با افزایش نسبی دما و از شامگاه 
دوشنبه در ارتفاعات غربی ابری با رگبار باران پیش‌بینی کرده است.

آسمان مازندران در روز سه‏‌شنبه صاف تا نیمه ابری بتدریج  از سمت غرب ابری همراه با بارش باران، وزش باد نسبتاً شدید و رعد و برق و در روز چهارشنبه نیز ابری، در ارتفاعات مه‌آلود همراه با کاهش دما، وزش باد و بارندگی و بتدریج با کاهش ناپایداری و ابر پیش‌بینی شده است.

هواشناسی شرایط جوی مازندران در روزهای آخر هفته جاری پنج‏شنبه و جمعه را نیز نیمه ابری گاهی با افزایش ابر پیش‌بینی کرده است.

داده‌های آماری از ایستگاه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که آمل با ثبت دمای ۱۹.۸ و سیاه بیشه با ۹.۴ درجه سانتی‌گراد بالای صفر به ترتیب و گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق مازندران در طی ۲۴ ساعت گذشته بودند.

دمای هوای شهر ساری مرکز مازندران نیز امروز در گرمترین ساعت به  ۲۲ درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌رسد که این میزان در مقایسه با روز گذشته حدود سه درجه افزایش خواهد یافت.

ناپایدای جوی تا پایان هفته در مازندران تداوم دارد

ناامن شدن فعالیت دریایی در خزر با امواج ۲.۵ متری 

هواشناسی مازندران همچنین با اعلام وضعیت هشدار سطح زرد، هرگونه فعالیت دریایی از جمله شنا در آب‌های ساحلی این استان را از ظهر روز سه‌شنبه تا ظهر روز پنجشنبه هفته جاری، ناامن اعلام کرده است.

هواشناسی مازندران اعلام کرد که با شمالی شدن جریان هوا و عبور موج از تراز میانی جو، دریای خزر از ظهر روز سه‌شنبه تا ظهر روز پنجشنبه با رگبار باران و وزش باد نسبتا شدید همراه است که با مواج شدن دریا، فعالیت دریایی نیز ناامن می‌شود.
هواشناسی مازندران پیش‌بینی کرد که سامانه ناپایدار جوی مناطق ساحلی و دور از ساحل را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بیشینه سرعت وزش باد در نزدیک ساحل تا ۱۲ و در مناطق دور از ساحل نیز تا ۱۵ متر بر ثانیه خواهد رسید که این امر باعث شکل‌گیری امواج تا ۱.۷ متری در مناطق ساحلی و تا ۲.۵ متری در مناطق دور دست ساحلی می‌شود که برای فعالیت های دریایی مناسب نخواهد بود.

هواشناسی مازندران هشدار داد که این وضعیت جوی دریایی علاوه بر احتمال غرق شدن قایق های تفریحی و شناورهای سبک، باعث پاره شدن تورهای صیادی به ویژه تورهای صید پره و ایجاد خطر برای فعالیت های صیادی خواهد شد.
در این اخطاریه به مسافران و علاقه‌مندان به دریا توصیه شده است در طی این مدت از فعالیت‌های تفریحی خودداری کنند و صیادان و فعالان حوزه شیلات نیز از حضور در دریا بپرهیزند.
مازندران حدود ۴۸۰ کیلومتر از سواحل جنوبی دریای خزر را در اختیار دارد که بیشترین میزان در میان سه استان شمالی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *