چهارمحال و بختیاری پانزدهمین سال خشکسالی را پشت سر گذاشت

معصومه نوروزی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این استان با کاهش ۵۸ میلیمتری بارش‌ها در سال آبی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ در مقایسه با میانگین بلندمدت بطور متوالی از سال ۸۶ با خشکسالی هواشناسی روبرو بوده است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آنست که سال آبی جدید (۱۴۰۱-۱۴۰۲) نیز با کاهش بارش‌ها در این استان همراه باشد.

وی ادامه داد: در سال آبی گذشته بارش‌ها در مقایسه با میانگین بلندمدت ۱۰ درصد کاهش یافت و علاوه‌بر آن میانگین دما نیز افزایش پیدا کرد که این موضوع نشانگر تغییر اقلیم در استان است.

به گفته معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری، این استان طی بیش از یک دهه وقوع خشکسالی، به اندازه سه سال آبی کامل با کمبود بارش روبرو است و چنانچه در سال آبی جدید نیز بارش‌های قابل توجهی شکل گیرد هنوز نمی‌تواند کمبود بارش‌ها و تاثیرات خشکسالی در استان را جبران کند.

نوروزی با بیان اینکه بارش‌های موثر سال آبی جاری در استان از نیمه پاییز آغاز می‌شود، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود بارش‌های پاییز کمتر از نرمال باشد اما بارش‌های زمستان در بسیاری از نقاط استان به میزان نرمال می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: از نظر دمایی نیز میانگین دمای استان تا پایان سال نسبت به میانگین بلندمدت یک تا یک و نیم درجه افزایش پیدا می‌کند.

نوروزی افزود: این پیش‌بینی‌ها ۷۰ درصد صحت دارد و از آنجاکه وضعیت آب و هوا متغییر است احتمال تغییراتی در آن وجود دارد.

به گزارش ایرنا، خشکسالی‌های اخیر چهارمحال و بختیاری از سال آبی ۸۵-۸۶ آغاز شده است و در طول این سالها پیامدهای ناگواری بر منابع آب، محیط‌زیست و فعالیت‌های اقتصادی این استان برجا گذاشته است.

این استان سرچشمه ۲ رودخانه زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *